خداوند ، بشر را آفریده وعقل را برای اندیشیدن در او به ودیعه نهاده است تا حق و باطل ، خیر و شر و زشت و زیبا از هم تمییز یابند ، انسان راه خویش را در زندگانی بازیابد و در عین حال از لغزشها و زیانهای جهل و نادانی مصون بماند. این هدف جز از راه پرورش عقل و تعلیم علم، میسر نیست ؛ لذا اسلام مقام علم را بس رفیع و ارجمند معرفی نموده است.
کمال و تمامیت شخصیت انسان بر اساس دانش و بینش او استوار است ، زیرا آدمی در سایه این بینش می تواند خود را هم ردیف فرشتگان آسمانی قرار داده و برای وصول به مقامات رفیع اخروی کسب آمادگی نماید. نزول قرآن کریم با علم و نوشتن آغاز گردید و اولین سوه ای که بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله نازل شد ، حکایت از فراگیری علم دارد.
اسلام از آغاز مبارزه با بی سوادی را شروع ، و از همه فرصتها برای مبارزه با این پدیده شوم استفاده کرد. پیغمبر اسلام به اسیران باسواد مکه که در جنگ بدر اسیر شده بودند ، تکلیف کرد تا هر یک از آنها 10 نفر از مسلمانان مدینه را خواندن و نوشتن بیاموزند و آزاد گردند.
اسلام تحصیل علم و تعلیم آن را یکی از ضروریات قرارداده است و علت اینکه مسلمین توانستند در علم و دانش به پیشرفتهای شگرفی نایل شوند ، اهمیتی است که اسلام برای علم و عالم قائل می باشد .
بر همین اساس ، امام خمینی در 7 دیماه 1358 ، فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی را دادند تا بیسوادی در کشورمان ریشه کن گردد. امام در قسمتی از پیام خود می فرماید:
"مایه بس خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند و طلب علم را فریضه دانسته است ، عده ای از نوشتن و خواندن محروم باشند "
نهضت سواد آموزی نهضتی فراگیر
سواد آموزی به توفیق فرمان امام خمینی (ره) از یک حرکت محدود فرهنگی، به نهضتی فراگیر تبدیل شد و از آن پس در شمار مقدس ترین آرمانهای انقلاب اسلامی در آمد.به حتم، چنین آرمان مقدسی، شایستگی آن را دارد که در کنار مهم ترین اهداف و برنامه های معجزه قرن، یعنی انقلاب شکوهمند اسلامی بنشیند و سطری طلایی در کارنامه نهضت اسلامی در جهان معاصر باشد.
نیاز به توصیه و توجیه نیست؛ زیرا همگان می دانند که آموختن تنها دستاویز انسان در سراشیب نشناختن و ندانستن است. اما همتی بلند می خواهد و توفیقی مدام. در دین و آیینی که تعلیم و تعلم، عبادت است، جستجوی دانش، فریضه و عالم ارجمندترین کس در میان مردم است، محرومیت از خواندن و نوشتن، بخشودنی نیست. اولین کلمه و نخستین فرمان آخرین کتاب آسمانی، امر به خواندن است. چنین کتابی و چنان آیینی، مسلمانی را که نخواند و ننویسد، سرزنش می کند. آموزاندن، بهایی بود که پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) برای آزادی اسیران جنگ بدر مقرر فرمود، و آموختن، هنری است که همه توانایی ها و هنری های دگر، از آن می جوشد و سر برمی آورد.
راست است که از دانایی می خیزد و دانستن، توانستن می آفریند. تشکیل نهضت مقدس سوادآموزی، اقتضای روح و مرام انقلاب اسلامی بود و اگر چنین نبود، جای هزار شگفتی و تاسف بود. به یمن فرمان امام خمینی (ره) پایه و اساس نهضتی گذارده شد که در هر گام، طاغوتی را شکست و در هر مرحله توفیقی به چنگ آورد. هر سرزمینی که به تصرف این قیام ستودنی، در می آید، بر بام آن پرچم فخر و برازندگی افراشته می شود و چراغ سعادت و بالندگی افروخته تر می گردد. رهبران و کوشندگان این نهضت را سپاس می گوییم و توفیق بیشتر آنان را از خداوند خواستاریم. به جا و شایسته است که هدف ها و رسالت والای نهضت سوادآموزی مورد توجه و دقت قرار گیرد. این هدف ها در پیام تاریخی امام امت که روز هفتم دی ماه سال 1358 به این مناسبت صادر فرمودند، بین شده است.
نهضت سواد آموزی پس از تأسیس، تا امروز قشر وسیعی از بی سوادان را از نعمت سواد ، بهره مند کرده است.
انواع دوره های آموزشی
نظام آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی از بدو تأسیس تا سال 1368 مشتمل بر دو دوره مقدماتی و تکمیلی بوده است واز سال 1368 تاکنون دارای سه دوره مقدماتی، تکمیلی و پایانی می باشد. به دوره های مقدماتی و تکمیلی «دوره عمومی اطلاق» می شود و دوره پایانی «دوره انتقال» محسوب می گردد. دوره پنجم بزرگسال نیز از سال 1368 به عنوان یکی از دوره های نهضت سوادآموزی تلقی شده و با همکاری آموزش و پرورش اجرا می شود
شامل 20 صفحه فایل word قابل ویرایش
ترم
سوال
پاسخنامه
نیمسال اول ۸۸-۸۹
ج
نیمسال دوم ۸۸-۸۹
ج
تابستان ۸۹
ج
نیمسال اول ۸۹-۹۰
ج
نیمسال دوم ۸۹-۹۰
ج
تابستان ۹۰
ج
نیمسال اول ۹۰-۹۱
ج
نیمسال دوم ۹۰-۹۱
ج
تابستان ۹۱
ج
نیمسال اول ۹۱-۹۲
ج
نیمسال دوم ۹۱-۹۲
ج
نیمسال دوم ۹۲-۹۳
ج
نیمسال اول ۹۳-۹۴
ج
نیمسال دوم ۹۳-۹۴
ج
نیمسال اول ۹۴-۹۵
ج
پروژه کامل و حرفه ای مکانیک خاک اماده ارایه و تحویل برای دانشجویان عزیز
در 50 اسلاید حرفه ای
مقدمة
کتابی که پیش رودارید بخشی از سلسله بحثهای موضوعی است که تحت عنوان کلی«گفتوگوهای قرن جدید» ازسوی انتشارات دارالفکر لبنان منتشرمیشود. این مؤسسه ازچندی پیش با دعوت از اندیشمندان عرصه های مختلف علوم انسانی، موضوعات گوناگون این حوزه را مورد بحث وبررسی قرارداده وماحصل آنها را به چاپ رسانده است، بدین ترتیب که پس از تعیین موضوع ، پرسشهایی پیرامون آن مطرح شده ودراختیار دونفراز صاحبنظران که از دومنظر متفاوت به موضوع مینگرند، قرار می گیرد. دو اندیشمند بدون آن که از نوشته های یکدیگر باخبر باشند، نظرات خود را در ابتدای کتاب مطرح میکنند. سپس می توانند دیدگاههای طرف مقابل را مطالعه کرده، آن رامورد نقد وبررسی قرار دهند. نقدهای هریک ازدو نویسنده نیزدرادامه کتاب درج شده است.
کتاب حاضر به موضوع زن، دین واخلاق می پردازد. بخش دوم و سوم کتاب نوشتة خانم دکترنوال سعداوی است که ازحامیان سرسخت اندیشة «زن محوری» (فمینیسم) درجهان عرب میباشد. وی درسال 1955م.(1334 ش.) دررشتةپزشکی عمومی ازدانشگاه قاهره فارغ التحصیل شده ودورة تخصصی پزشکی را درسال 1965م.(1344ش.)در دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک به پایان رسانده اند. به زبانهای انگلیسی و فرانسه تسلط داشته وکتابهای متعددی (اغلب با موضوع زن محوری) تالیف کرده اند که برخی ازآنها عبارتند از : زن و مسائل جنسی،مؤنث اصل است ، چهرة عریان زن عرب(که به فارسی ترجمه و منتشر شده است) ، زن و کشمکشهای روحی،خاطرات یک پزشک زن، نبرد جدید پیرامون مسالة زن و ...
در بخش اول و چهارم کتاب، نوشته های خانم دکتر هبه رؤوف عزت را می خوانیم. وی در سال 1965م. (1344ش.) در مصر متولد شده ودر سال 1992م.(1371ش.) در مقطع کارشناسی ارشد با رتبة ممتاز از دانشگاه قاهره فارغ التحصیل شده ودر ادامه، رسالة دکترای خود را با موضوع «بررسی تحول مفهوم شهروندی از دیدگاه لیبرالیسم» به نگارش در آورده است. ایشان در دانشگاههای آکسفورد و وست منستر لندن سابقة تدریس داشته و در بسیاری از پژوهشهای انجام شده پیرامون موضوعات سیاسی ـ اجتماعی روز مشارکت نموده اند. همچنین کتب و مقالات متعددی به زبانهای عربی و انگلیسی از ایشان به چاپ رسیده است.