با عطف توجه به پرسش امکان تولید دانش با رویکرد میا نرشت های، مقاله حاضر به بحث درباره نوعی
وب ۲ و مجهزسازی کاربران به ابزار مشارکت و تولید دانش در فضای مجازی م یپردازد. به این منظور
به قابلی تهای یک نر مافزار در فراه مکردن فضای تولید دانش توجه شده مثا لهایی از مشارکت که بر
روی این نر مافزار انجام شده است توضیح داده م یشود. سپس این مثا لها تجزیه و تحلیل م یشوند تا
نشان داده شود که برای ایجاد مشارکت آنلاین چه چیزی لازم است و این مشارکت تحت چه شرایطی
ممکن است منجر به تولید دانش شود. مشارکتکنندگان در این تحقیق شامل تعدادی دانشجو معلم
بودند که در یک دور هی آموزش ریاضیات که به صورت تلفیقی 2 )تر یکبی از آموزش کلاسی و آنلاین(
بود شرکت داشتند. مشارکتکنندگان در گرو ههای ۹- ۶ نفری قرار داده شدند و از آنها خواسته شده
بود که به حل مساﺋل ریاضی و بحث دربار هی آنها و چگونگی تدریس این مساﺋل به دان شآموزان
مقطع ابتدایی بپردازند. از روش تحقیق نظری هی داد هبنیاد 3 برای تجزیه و تحلیل داد هها استفاده شد و
نظری هی یادگیری فرهنگی- اجتماعی ویگوتسکی 4 به عنوان دریچ های برای مطالع هی محیط اجتماعی
به کار برده شد. یافت ههای تحقیق حاکی از مواردی از تولید دانش به صورت انفرادی و اجتماعی 5 است؛
زمانی که اعضای گروه هیچ اشار های به اطلاعات یا پاس خهای اعضای دیگر گروه نمیکنند تولید دانش
به صورت انفردی روی داده است. برعکس، زمانی که آنها در زمینه مسئل های با هم مشارکت م یکنند،
تولید دانش بیشتر ماهیتی اجتماعی دارد. علاوه بر این، نقش مدرس، مداخله یا کنار هگیری وی، و
قابلی تهای چندرسان های نر مافزار در شک لگیری نوع تولید دانش مؤثر بود