تعداد صفحات 75 فرمت word توضیحات محصول
چکیده
کشف رازهای شاعرانه درنظام موسیقایی شاهنامه، از عواملی است که این اثر سترگ را جاودانه ساخته و سبب رستاخیز کلام، ویژگی سبکی و ممیزه زبان و بیان فردوسی گردیده است.مسئله این است که موسیقی شاهنامه فقط در چنبر وزن عروضی و موسیقی کناری محدود نمیشود، بلکه متغیرهایی که موسیقی شعر فردوسی را از دیگر شاعران، ممتایز میگرداند؛ گزینش و روابط حروف ،اصوات ،مکث،درنگ و ارتباط کلمات با یکدیگر وتأثیرگذاری هریک از آنهاست که باعث انعکاس صداها و آواها، خلقِ تصویر بصری وسمعی ،ایجاد حالات عاطفی گوناگون شده است. کاربرد کیمیای موسیقی، که بیواسطه ترین هنر، برای انتقال اندیشه، پیام و معانی است ،در گرو نظام واژه های شاهنامه، یعنی توازنها و تناسبهاست که درمجموعة آوایی و صوتی نهفته شده و بدینوسیله بسهولت با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکند چون بعد از عاطفه که رکن معنوی شعر است ، وزن شعر که خود پدیده ای است طبیعی؛ شعر را مهیجتر میکند.
در این پژوهش غیر از وزن و موسیقی کناری در شاهنامه در زمینه های دیگری چون حرفاهنگ، واژآهنگ ،متناهنگ ترکیب و... که به هماهنگی بی نظیری انجامیده است به بررسی پرداخته ایم .
تا اوج هنرمندی فردوسی را در مجموعة کاربردی موسیقی و تأثیر گذاری وی نشان دهیم .
کلمات کلیدی :موسیقی ، هماهنگی ، توازن ، قافیه ، فردوسی
فهرست
عنوان .....................................................................................صفحه
چکیده..........................................................................................1
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1-مقدمه...................................................................................3
1-2- بیان مسئله...........................................................................5
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.........................................................6
1-4- اهداف تحقیق........................................................................9
1-5- سئوالات تحقیق.....................................................................9
1-6-فرضیه ها................................................................................9
1-7- کلید واژه .ها..........................................................................9
1-8- جنبه ی جدید بودن و نوآوری طرح................................................10
فصل دوم:نگاهی به شاهنامه و بهمن نامه
2-1- مقدمه...................................................................................12
2-2-اشارات عام فردوسی در مورد سخن در شاهنامه............................12
2-3-توانایی ذاتی و قریحه ی شاعری مهم ترین عامل برای سرایش شعر....14
2-4-بینش خردگرایانه و اخلاق گرایانه فردوسی درباره ی شعر و هنر...........17
2-5-فردوسی و هنر نمادگرایی............................................................21
2-6-عنصر زبان در دیدگاه فردوسی.......................................................22
2-7-بلاغت و رعایت مقتضای حال........................................................24
2-8-تهذیب و اصلاح در شعر از نظر فردوسی...........................................26
2-9-موسیقی شعر و موسیقی واژگان در دیدگاه فردوسی........................26
2-10-نقش ِ ساز و موسیقی در شاهنامۀ فردوسی...............................32
فصل سوم:روش تحقیق
3-1- مقدمه...................................................................................64
3-2-روش پژوهش............................................................................64
3-2-مشخص نمودن جامعه ی آماری و حجم و گستره نمونه.....................64
3-3-روش گردآوری اطلاعات...............................................................64
3-4-روش تجزیه تحلیل اطلاعات ........................................................64
3-5-ابزار گردآوری اطلاعات ................................................................64
3-6-بهره گیری پایانی نتایج مورد نظر...................................................64
فصل چهارم:بحث و نتیجه گیری
4-1- مقدمه....................................................................................66
4-2-نتیجهگیری................................................................................66
فهرست منابع و مآخذ.......................................................................68