پایان نامه نخهای مورد مصرف در تایر (TIRE CORD)

 پایان نامه نخهای مورد مصرف در تایر (TIRE CORD)

دانلودفایل پایان نامه نخهای مورد مصرف در تایر (TIRE CORD)

فهرست مندرجات مجموعه «نخهای مورد مصرف در تایر»

پیشگفتار

مقدمه

فصل اول: سیم های فولادی (STEEL) مورد مصرف در تایر

فصل دوم : نخهای آرامید (ARAMID) مورد مصرف در تایر

فصل سوم : الیاف شیشه ای (GLASS FIBRES) مورد مصرف در تایر

فصل چهارم : نخهای ریون (RAYON) مورد مصرف درتایر

فصل پنجم : نخهای پلی استر (POLYESTER) مورد مصرف در تایر مقدمه

1-5) ویژگی های شیمیایی نخ پلی استر

2-5) ویژگیهای فنی نخ تایر پلی استر و مقایسه آن با نخ تایر نایلون

مقایسه خصوصیات حرارتی نخهای تایر پلی استر و نایلون

2-2-5) مقایسه خصوصیات مکانیکی  نخهای تایر پلی استرو نایلون

3-2-5) مقایسه  خصوصیات فیزیکی  نخهای تایر پلی استرو و نایلون

مقایسه خصوصیات شیمیایی نخهای تایر پلی استرو و نایلون

5-2-5) مقایسه خصوصیات ذیربط با پروسه تولید نخهای تایر پلی استر و نایلون

6-2-5) ) مقایسه خصوصیات ذیربط با سرویس  نخهای تایر پلی استر و نایلون

1-6-2-5) حرارات  انباشته شده در تایر (HEAT BUILD UP)

2-6-2-5) مقاومت در برابر خستگی (FATIGUE RESISTANCE)

مقاومت در برابر نوسانات جاده (FLEX RESISTANCE)

4-6-2-5) مقادمت در برابر کوفتگی ( کوبیدگی ) (BRUISE RESISTANCE)

5-6-2-5) مقاومت در برابر تسطیح موضعی (FLAT SPOT RESISANCE)

6-6-2-5) مقاومت در برابر ضربه و شوک  (IMPACT/SHOCK RESISTANCE)

7-6-2-5) مقاومت در برابر نیروی پیچش در گردش (CORNERING FORCE)

8-6-2-5) مقاومت در برابر خزش (CREEP RESISTANCE)

9-6-2-5)ظر فیت  و تحمل بار (LOAD CARRYING CAPACITY )

10-6-2-5) قدرت منجید (PLUNGER ENERGY)

11-6-2-5)مقاومت حرارتی تایر در سرویس (TIRE HEAT PERFORMANCE)

12-6-2-5) مقاومت در برابر ترک خوردگی شیارهای آج تایر

 CRACKING RESISTANCE) (GROOVE

13-6-2-5) مقاومت در برابر عوامل اصطکاک (سایش و مالش)

14-6-2-5) دوام (DURABILITY) و چغرمگی (TOIGHNESS)

15-6-2-5)سفتی (STIFFNESS)  و ملبیت (HARDNESS)

فصل ششم : نخهای نایلون (POLYMIDES) مورد مصرف درتایر

مقدمه

1-6) ویژگی های شیمیایی نخهای تایر نایلون

2-6) روشهای  شناسایی نایلونها و تشخیص نایلون 6 و نایلون 66 از یکدیگر

ویژگی های فنی نخهای تایر نایلون

جدول 1-6) : مقایسه  ویژگی های چهارنخ تایر نایلون 6 ، نایلون 66، پلی استر و ریون

مقایسه خصوصیات حرارتی نخهای تایر نایلون 6 و نایلون 66

1-1-3-6)دمای ذوب (MELTING POINT)

2-1-3-6) دمای نرم  شدگی یا نقطه خمیری (SOFTENING POINT)

3-1-3-6) دمای انتقال شیشه ای (GLASS TRANSITION TEMP)

4-1-3-6) دمای بحرانی (CRITICAL TEMP)

5-1-3-6) دمای پخت تایر (CURING TEMP)

6-1-3-6) جمعشدگی حرارتی (DRY HEAT SHRINKAGE)

7-1-3-6) پایداری حرارتی (HEAT/ THERMAL STABILITY)

8-1-3-6) تاثیر دما بر سایر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی نخ تایر

9-1-3-6) تثبیت و پایداری  حرارتی نخهای نایلون

2-3-6) مقایسه  دو نوع  نخ نایلون 6 و نایلون 66 از نظر خصوصیات مکانیکی

3-3-6) مقایسه دو نوع نخ نایلون 6 و نایلون 66  از نظر خصوصیات فیزیکی

4-3-6) مقایسه دو نوع  نخ نایلون 6 و نایلون 66 از نظر خصوصیات شیمیایی

5-3-6) مقایسه  دو نوع نخ نایلون 6 و نایلون 66 از نظر خصوصیات  ذیربط  با پروسه تولید

مقایسه دو نوع نخ نایلون 6 و نایلون 66 از نظر خصوصیات ذیربط باسرویس تایر

فصل هفتم : اصول اقتصادی و سیاست مصرف نخ  تایر

1-7) مقایسه بازار مصرف  انواع نخهای  تایر در دنیا

2-7) مقایسه  دو نوع نخ تایر نایلون 6 و نایلون 66 از نظر قیمت

مقایسه دو نخ تایرنایلون 6 و نایلون 66 از نظر سیاست مصرف

4-7 ) انتخاب  یکی از دو نوع  نخ تایر نایلون 6 و  نایلون 66

فصل هشتم:  دامنه نمرات  و تعداد  تاب نخ تایروتراکم در فابریک

تعداد لا (PLY NUMBER) یا رشته  درنخ تایر

2-8) چگالی خطی  (LINEAR DENSITY) یا نمره نخ

طریقه نمایش نمرات  مختلف  نخهای  تایر و سایر  نخهای صنعتی تبیین نمره نخهای  مورد  نیاز  سایزهای  گوناگون  تایر و همچنین  قسمتهای  مختلف  یک تایر مجموعه لایه های  لایه های  داخلی  در مجاورت تیوپ

2-2-2-8) مجموعه لایه های  بیرونی  و مجاور ترد

مجموعه نخهای لایه های میانی تایر

4-2-2-8) نمرات پیشنهادی  نخهای  نایلون  لایه ها  و چیغر و بریکر  سایزهای  مختلف تایر

تعداد و جهت تاب نخ تایر تراکم یا تعداد نخ در واحد  طول نخ تایر

 

نخهای مورد مصرف در تایر (ITRE CORD)

مقدمه

نخ تایربلحاظ  اینکه  استخوانبندی  تایر را تشکیل داده و همچنین  درصد قابل توجه وزنی  تایر را بخود  اختصاص  می دهد،  لذا نگرش  به آن از دیدگاه  فنی و تکنولوژیکی  و اقتصادی  حائز  اهمیت ویژه می باشد.

نخستین  سری از نخهائی که  بعنون CORD  در  تایر به کار گرفته  شده تا به لاستیک  مقاومت بخشد  نخهای کتان  بوده است،  نخهای مزبور  از نوع سلولز  بوده که ریشه طبیعی  دارد  با تولید روز افزون  تایر   و همچنین  نقاط ضعف  در برخی  ویژگی های آن ( از جمله مقاومت  در مقابل پارگی ) تولید کنندگان  ناچارا به نخهای  دیگر رو آورده و لذا  مصرف  نخ کتان از رده کاملا  خارج گردیده  و تولید کنندگان  بمنظور حصول  استقامت  مورد نظر  عمدتا  به نخهای  مصنوعی روی آورده اند.

عمده نخهای  جانشین  کتان عبارتند از نخهای  پلی استر  و ریون  و نایلون  (POLYAMIDE)  علاوه  بر اینها  بلحاظ  مصرف  تایر از الیاف  شیشه (GLASS FIBRES)  آرامیدها (AEAMIDS)  یا بعبارتی  نایلون   حلقوی (AROMATIC – POLYAMIDE)  و همچنین  سیم فولادی  استفاده  می گردد.

از نظر قیمت  در واحد وزن  گران ترین  آن نخهای  آرامید  بعلت  پروسس  تولید پیچیده  و عدم تولید  انبوه  وبالعکس  ارزانترین  آن سیمهای  فولادی  بعلت  سنگینی  وزین می باشد . در ایالات متحده  مصرف سیمهای  فولادی  رو به تزاید  است و حال آنکه  در اروپا  هنوز  استقبال  مشابه  نگردیده  و در آسیا و سایر نقاط  توجه  قابل  ملاحظه ای به آن  نشده است .

چنانچه  قبال پیش بینی است  سیمهای  فولادی  از ضریب  ارتجاعی  (TENSILE MODULUS)  بسیار بالا  برخوردار است  و لذا وجود  این سختی  و همچنین  قیمت ارزانتر  آن نسبت به  سایر نخهای  تایر عوامل  عمده   انتخاب  محسوب می گردد.  قاعدتا  انتخاب  نخ تایر  مناسب به  عوامل بسیاری  بستگی دارد  که بعضا  شرایط اقلیمی ،  اقتصادی ، صنعتی و حتی سیاسی  منطقه  را می باید  ملحوظ  نظر قرار داد.


فصل اول  - سیم های فولادی  مورد مصرف  در تایر  بعنوان (TIRE CORD)

بدیهی است  برخورداری  سیمهای  فولادی  مورد مصرف  در تایر  از ویژگی  ماجولس  قدرت  بسیار بالا،  اثرات  قابل  توجهی  در دیگر  خصوصیات  یان نوع CORD بجا می گذارد  که بعضا  در مظان  انتخاب  از وجه منفی برخوردار است  پاره ای  از خصوصیات مزبور  بشرح ذیل  تبیین می گردد.

الف- میزان ازدیاد  طول نسبی آن در مقایسه  با سایر نخهای  (TIRE CORD) بسیار پایین است.

ب- انعطاف  پذیری (FLEXIBILITY)  آن کمتر  ازسایر نخها می باشد.

مقاومت کششی (TENSILE STEENGTH) آن بالاتر  از سایر  نخهای تایر  متصور  می شود  حال آنکه  به نسبت  وزنی  پائین ترین مقاومت  را دارا می باشد.  با ملاحظه  اینکه تلاشها می باید  در جهت  هرچه  سبکتر کردن تایر نیز معمول  گردد،  در اینصورت  از نظر  مقاومت  چندان  از امتیاز  توجهی  برخوردار نمی باشد.

د- مقاومت در برابر  خستگی  (FATIGUE  RESISTANCE) آن نیز بمراتب  از سایر  نخهای  تایر کمتر  است ولذا در اثر نوسانات  و ضربات  پی در پی تایر  در جاده ها  بویژه  جاده های  ناهموار( نظیر  برخی از جاده‌های ایران)  زودتر  گسیخته می شود.

هـ- مقاومت‌دربرابرانعطاف مکرر وخمش ها وپیچش‌ها   (FLEX RESISTANCE) مانند  بند ( د)  از کارآئی  کمتری  برخوردار است . تایرهای  با منجید (CARCAS) سیم فولادی  در جاده های  ناهموار  ازمقاومت  کمتر از  سایر تایرها  برخوردار می باشد،  چرا که ناهمواری  جاده  مستقیما  می‌باید توسط استخوانبندی  تایر یعنی  سیمهای فولادی  تحمل گردد و حال آنکه  زمان گسستگی  آن کمتر  از سایر  تایرها می باشد.

و- مقاومت  در برابر  کوفتگی  و ضربات  ناشی از ناهمواری  جاده ها (BRUISE RESISTANNCE)  و همچنین  ضربه  پذیری  ‌(IMPACT RESISTANNCE)  آن ایضا  مشابه  فوق می باشد.

علاوه بر خصوصیات  یاد شده  سیم های  فولادی  مورد مصرف  در تایر  دارای نقاط  قوت نسبت به سایر نخهای  می باشد که به اختصار عبارتند از:

مقاومت در برابر حرارتهای  بالا (HEAT RESISTANCE)تسطیع موضعی (FLAT SPORTTING)دوام (DURABILITY)پایداری اندازه (ISZE SSTABILITY)پایداری ابعاد (DIMENSION STABILITY)میزان تحمل بار (DEFORMATION)نیروی ناشی از پیچش  اتوموبیل  به تایر (CORNERING FORCE)نیروی سوراخ کننده (PLUNGER FORCE)  یا قدرت  منجیدضربه پذیری (IMPACT RESISTANCE)مقاومت در برابر خزش (CREEP RSSISTANCE)

نتیجه :

 با توجه به وضعیت  جاده های  ایران و پیش بینی  آن در آینده  مصرف سیم فولادی  در تا پیشنهاد  نمی شود  و چنین  تایرهائی  نیاز به کاربرد  آن در اتوبانهای باکیفیت  عالی دارد.

شکل‌های (3-2-1-7)  نمودار  میزان  مصرف  انواع  نخهای  تایر در دهه 85-1975  را به تفکیک  برای کشورهای  آمریکا  و کانادا،  اروپای غربی و بالاخره  سایر نقاط  دنیا نشان  می دهد،  چنانچه  منحنی ها نشان می دهد مصرف  سیم های  فولادی  درسال 1985  در آمریکا و کانادا  در حدود 153  هزار تن  و در اروپای غربی  162  هزارتن  می باشد.  علت بالاتر بودن مصرف  در اروپای غربی صرفا  بلحاظ  حجم مصرف  بیشتر اروپای غربی  است نه رشد فزاینده  مصرف چرا  که شیب  رشد منحنی  مصرف در اروپای  غربی کمتر  از آمریکا  و کانادا می باشد.

چنانچه  شکل (3-7) نشان می دهد میزان  مصرف سیم فولادی   در سایر نقاط  دنیا حدود  65 هزار تن  است و شیب و مقدار   آن قابل  قیاس با آمریکا  و کانادا و اروپای  غربی نمی باشد.

گرایش مصرف‌آن در تیارهای باری(TB) و راه‌سازی  (OFF THE ROAD / O.T.R)

بلحاظ  برخی ویژگی های فیزیکی  سخت آن در آمریکا و کاناداو اروپای  غربی افزایش  یافته ولیکن به سبب  شرایط  در سایر  نقاط تمایلی  به مصرف آن دیده  نمی شود .

پاره‌ای  ازمشخصات  سیم فولادی  مورد مصرف  در تایر  بقرار  ذیل می‌باشد:

 

 

متعاقبا  در مباحث  دیگر ضمن  تعریف واحد  D.TEX  ( فصل نهم)  به مقایسه  ویژگی های این  نوع نخ  TIRE CORD  با دیگر نخهای تایر  به تفصیل اشاره  خواهد شد. در اینجا فقط  بدین بسنده  می شود  که در مقایسه  با دیگر  نخهای  تایر بیشترین  وزن مخصوص  (حدود  9/6  برابر نایلون  ) کمترین  تناسب و جمع شدگی   و ازدیاد  طول نسبی  رابخود اختصاص داده است.



خرید و دانلود  پایان نامه نخهای مورد مصرف در تایر (TIRE CORD)


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.