فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : مقدمه و پیشینه تاریخی
بخش اول : مقدمه و کلیات و معانی حق و صدق نزد حکمای اسلامی
مقدمه ............................................................................................................ 3تعریف مسأله ................................................................................................. 3سوالهای اصلی تحقیق ..................................................................................... 4فرضیههای تحقیق ........................................................................................... 4هدفهای تحقیق ............................................................................................ 4روش تحقیق .................................................................................................. 4سابقه تحقیق .................................................................................................. 5معانی حق و صدق نزد حکمای اسلامی ........................................................... 5تمایز حق و صدق .......................................................................................... 61-9-1- رای مشهور حکمای اسلامی ............................................................... 6
1-9-2- نظریه برخی از فیلسوفان غربی ........................................................... 7
1-9-3- نظریه شهید مطهری ........................................................................... 8
بخش دوم : پیشینة تاریخی نظریه مطابقت صدق
2-1- سابقه نظریه مطابقت در یونان ........................................................................... 10
الف
2-1-1- مطابقت از نظر افلاطون ............................................................................... 10
2-1-2- نظریه مطابقت از دیدگاه ارسطو .................................................................... 12
2-1-3- نظریه مطابقت از نظر فارابی ......................................................................... 14
2-1-4- نظریه مطابقت از دیدگاه ابن سینا .................................................................. 15
2-1-5- نظریه مطابقت از دیدگاه سهروردی ............................................................... 16
بخش سوم : آیا نظریه مطابقت تعریف صدق است یا ملاک آن
3-1- تمایز تعریف صدق و ملاک صدق ................................................................... 19
3-2- دیدگاه برخی از فلاسفه اسلامی ........................................................................ 20
3-3- دیدگاه برخی از فلاسفه غربی .......................................................................... 21
3-4- نقد و بررسی .................................................................................................. 21
فصل دوم : تئوری صدق از نظر منطق دانان غربی
بخش اول : نظریه مطابقت
توضیح نظریه مطابقت ................................................................................... 25نظریه مطابقت در نظر منطق دانان جدید غرب .......................................... 25مطابقت و اتمیسم منطقی ........................................................................ 25اشکالات نظریه مطابقت .......................................................................... 29بخش دوم : تئوری هماهنگی
2-1- تئوری هماهنگی یا سازگاری ............................................................................ 35
2-2- اصل ارتباط درونی .......................................................................................... 36
ب
2-3- درجات صدق ................................................................................................ 37
2-4- ایرادات نظریه هماهنگی ................................................................................... 38
بخش سوم : تئوری عمل گرایانه
3-1- تئوری عمل گرایانه .......................................................................................... 37
3-2- نظریه شیلر ..................................................................................................... 44
3-3- نقد و بررسی این نظریه ................................................................................... 45
بخش چهارم : تئوری زیادتی صدق
4-1- تئوری زیادتی صدق ........................................................................................ 49
4-2- اشکالات نظریه زیادتی صدق ........................................................................... 50
بخش پنجم : نظریه غیر توصیفی صدق ....................................................................... 53
5-1- نظریه غیر توصیفی صدق ................................................................................. 53
5-2- اشکالات نظریه غیر توصیفی صدق ................................................................... 56
بخش ششم : نظریه سمانتیکی صدق تارسکی
6-1- تبیین نظریه سمانتیکی تارسکی ......................................................................... 56
6-1-1- مفهوم صدق به عنوان موضوع نظریه معنا شناختی تارسکی .............................. 58
6-1-2- تعریف صدق در نظریه معناشناسی تارسکی ................................................... 63
فصل سوم : نظریه مطابقت صدق از نظر فیلسوفان و منطق دانان مسلمان
بخش اول : آیا مطابقت مربوط به علوم حضوری است یا حصولی
تعریف علم حضوری وحصولی ..................................................................... 79ت
رابطه مطابقت با علم حضوری و حصولی ....................................................... 81
راهیابی خطا در علم حضوری ....................................................................... 83بخش دوم : نظریه مطابقت به عنوان روش صدق در تصورات یا تصدیقات ................... 85
بخش سوم : رابطه خبر با صدق و کذب
3-1- تحلیلی که صدق و کذب پذیری را تعریف قضیه میداند .................................... 91
3-2- تحلیلی که صدق و کذب پذیری را ملاک تمایز قضیه میداند ............................. 92
3-3- اشکال پارادکس دروغگو بر هر دو تحلیل ......................................................... 94
بخش چهارم : مناط صدق و کذب قضایا
4-1- بررسی اجمالی اختلاف حکما در تقسیم قضایا .................................................. 97
4-2- صدق و کذب در انواع قضایا ......................................................................... 101
4-2-1- قضایای خارجیه ........................................................................................ 101
4-2-2- قضایای ذهنیه ........................................................................................... 101
4-2-3- قضایای حقیقیه ......................................................................................... 106
بخش پنجم : معانی نفس الامر ................................................................................. 105
5-1- نفس الامر به معنای عالم امر و عقول مجرده .................................................... 106
5-2- نفس الامر به معنی فی نفسه ........................................................................... 108
5-3- نفس الامر به معنای عالم ثبوت اشیاء ............................................................... 109
5-4- نقد و بررسی معانی ذکر شده از نفس الامر ...................................................... 110
بخش ششم : مطابقت در مباحث وجود ذهنی
ث
6-1- مطابقت در مباحث وجود ذهنی ..................................................................... 113
6-1-1- اهمیت بحث وجود ذهنی .......................................................................... 113
6-1-2- تاریخچه وجود ذهنی ................................................................................ 113
6-1-3- تبیین نظریه وجود ذهنی ............................................................................ 114
6-1-4- آیا انحفاظ ماهیت از لوازم نظریه مطابقت است یا از مبنای آن ....................... 118
بخش هفتم : نظریه مطابقت از دیدگاه برخی از فیلسوفان مسلمان
7-1- نظریه ملاصدرا درباره مطابقت ........................................................................ 123
7-2- حکیم سبزواری ............................................................................................. 125
7-3- علامه طباطبایی ............................................................................................. 126
7-4- شهید مطهری ................................................................................................ 138
7-5- استاد مصباح یزدی ........................................................................................ 144
7-6- جمع بندی و نتیجه گیری ............................................................................... 148
مقدمه و کلیات
1-1 مقدمه
فلسفه شناخت واقعیت است که به وسیله فاعل شناسایی (ذهن) صورت میگیرد و در قالب عناصر زبانی (الفاظ) بیان می شود. بنابراین در پدیده شناخت سه عامل هستی، فاعل شناسایی و زبان نقش اساسی دارند.
اما در فلسفه معاصر بیشتر به رابطه این سه عامل مهم پرداخته اند و از مباحثی که مربوط به رابطه هستی و فاعل شناسایی هستند به معرفت شناسی[1] تعبیر کرده اند و از مباحث مربوط به رابطه فاعل شناسایی و زبان به معناداری[2] و بالاخره از مباحث مربوط به رابطه هستی و زبان به صدق[3] تعبیر می کنند.
مباحث معرفت شناختی و معناداری و صدق هر کدام حوزه خاصی در فلسفه معاصر را به خود اختصاص می دهند اما مباحث معناداری و به تبع آن بحث اعتبار و استدلال و صدق از مهمترین مسائل فلسفه منطق به شمار میآیند.
1-2 تعریف مسأله
ما در این رساله به بحث اخیر یعنی مسأله صدق و بیان ماهیت و ملاک آن از دیدگاه منطق دانان مسلمان و حتی منطق دانان غربی می پردازیم و هر کدام را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.
نظریه هایی که در این رساله به بررسی آنها می پردازیم: عبارتند از:
1- نظریه مطابقت The correspondence theory of truth
2- نظریه هماهنگی یا (سازگاری) The coherence theory of truth
3- نظریه عمل گرایانه The pragmatic theory of truth
4- نظریه زیادتی The redundancy theory of truth
5- نظریه غیر توصیفی The Non-Descriptive theory of truth
6- نظریه سمانتیکی صدق Semantic theory of truth
1-3 سئوال های اصلی تحقیق
1- کدام یک از نظریه های صدق نزد منطق دانان و فیلسوفان مسلمان رایج بوده است.
2- رابطه نظریه های صدق با نظریه وجود ذهنی در فلسفه اسلامی چیست؟
3- فیلسوفان اسلامی علاوه بر بحث وجود ذهنی در چه مباحثی به نظریههای صدق پرداخته اند.
4- آیا نظریه مطابقت برای ملاک صدق کافی است؟
5- موضوع یا متعلق با لذات صدق و کذب در نزد منطق دانان مسلمان چه چیزی است؟
6- آیا تنها قضایای اخباری متعلق صدق و کذب قرار می گیرند یا اموری دیگری هم هستند که قابل ارزش گذاری هستند. اگر اموری هم به صدق و کذب متصف می شوند این اتصاف بالذات است یا بالعرض؟
7- مشکلات نظریه مطابقت و دیگر نظریه های صدق کدامند؟
1-4- فرضیه های تحقیق
1- نظریه مطابقت رایج ترین نظریه نزد منطق دانان و فیلسوفان مسلمان بوده است.
2- نظریه مطابقت صدق به تنهایی به عنوان ملاک صدق قضایا کافی نیست.
3- نظریه مطابقت از مبانی نظریه وجود ذهنی در فلسفه اسلامی است.
4- فیلسوفان اسلامی در بحث علم و عالم و معلوم اجمالاً به این بحث پرداخته اند.
1-5 – هدف های تحقیق:
1- استخراج دیدگاههای منطق دانان و فیلسوفان مسلمان در مورد نظریههای صدق
2- تطبیق نظریه های صدق در منطق اسلامی و غربی
3- انجام یک کار پژوهشی مستقل در باب نظریه های صدق
1-6 روش تحقیق
در این رساله به دلیل تئوریک بودن آن سعی شده است پس از جمع آوری نظریات صدق به تحلیل و نقد و بررسی آنها پرداخته و دیدگاههای مختلف را تا حدودی مقایسه نماییم و در مواردی پیامدهای فلسفی ـ منطقی هر دیدگاه را بیان کنیم و لذا روش ما عمدتاً تحلیلی، تطبیقی و توصیفی است.
1-7 – سابقه تحقیق:
1- در مورد نظریه های صدق در فرهنگ فلسفی و منطقی ما کار مستقلی انجام نشده است.
2- بسیاری از کارهای انجام شده در این مسأله توسط منطق دانان غربی بوده به ویژه در کتابهای فلسفه منطق بطور مجزا به آن پرداخته اند.
3- به نظر می رسد یک کار پژوهشی مستقل جهت مقایسه نظریه های صدق در منطق اسلامی و غربی انجام نشده و لذا چنین پژوهشی از اهمیت خاصی برخوردار است.
معانی حق و صدق
1-8 معانی حق و صدق نزد حکمای اسلامی
کلمه حق دارای معانی گوناگون است و استعمالهای متفاوتی دارد یعنی حق به صورت اشتراک لفظی و یا به حقیقت و مجاز و یا آنچنانکه ظاهر است به اشتراک معنوی بر مصادیقی حمل می شود[4] بیان معانی حق در اغلب کتب فلسفی حکمای اسلامی آمده است این مضمون در کتاب الهیات شفاء، شرح اشارات نمط چهارم و همین طور کتاب مشارع و مطارحات شیخ اشراق چنین آمده است «و اما الحق فقد یعنی به الوجود فی الاعیان مطلقاً فحقیّه کل شیء نحو وجوده العینی و قد یعنی به الوجود الدائم و قد یعنی به الواجب لذاته و قد یفهم عنه حال القول و العقد من حیث مطابقتهما لما هو واقع فی الاعیان فیقال: هذا قول حق، هذا اعتقاد حق و هذا الاعتبار من مفهوم الحق هو الصادق، فهو الصادق باعتبار نسبته إلی الامر، و حق باعتبار نسبته الامر الیه و قد اخطاء من توهم أن الحقیه عباره عن نسبه الامر فی نفسه إلی القول او العقد و الصدق نسبتهما الی الامر فی نفسه فإن التفرقه بینهما بهذا الوجه فیها تعسف و احق الاقاویل ما کان صدقه دائماً و احق من ذلک ما کان صدقه اولیاً و الاول الاقاویل الحقه الاولیه التی انکاره مبنی کل سفسطه هو القول بانه لا واسطه بین الایجاب والسلب»[5]
[1] . Epistemology
[2] .Meaning
[3] . Truth
[4] - جوادی آملی، حسین بن عبداله، رحیق مختوم (شرح حکمت متعالیه)، بخش دوم از جلد اول، ص 39
[5] - شیرازی، صدرالدین، اسفار، ج 1، ص 89
این کتاب در هفده فصل و 389 صفحه می باشد که برای کلیه داوطلبین کنکور ارشد مدیریت توصیه می گردد جهت موفقیت در کنکور ارشد این کتاب را مطالعه نمایند
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:9
فهرست:
هدفهای مهم اقتصاد کلان
هدفهای اقتصاد کلان در گذشته و امروز گرچه تفاوتهای عمدهای را به ویژه از نظر سیاستگذاریها و دخالت دولتها در امور اقتصادی داشته است، اما کلیت آنها در جامعه تغییر چندانی نکرده است. مهمترین هدفهای اقتصاد کلان دستیابی و یا نزدیک شدن به موارد زیر است:
1- اشتغال کامل: وضعیتی که در آن بیکاری غیر ارادی (نوعا در مورد نیروی انسانی) وجود نداشته باشد و یا در حداقل ممکن و قابل قبول باشد.
2- ثبات قیمتها: یعنی سیاستگذاران اقتصادی با سیاستگذاریها و تصمیمهای خود سعی کنند با اقدامات مناسب طوری عمل کنند که قیمتها (قیمت کالاها، خدمات، عوامل تولید و غیره) نوسانات زیادی نداشته باشند.
3- توزیع عادلانه درآمد در جامعه: دسترسی همه آحاد جامعه به امکانات با تبعیض و تمایز نباشد، بهطوری که شکافهای موجود بین دهکهای درآمدی جمعیت کشور کم شود و یا حداقل، زیادتر نشود.
4- رشد و توسعه اقتصادی مداوم: که همان هدفغایی مادی و معنوی همه اقتصادهای دنیاست.
هنگامی که درباره نرخ رشد اقتصادی به عنوان عامل اصلی افزایش سطح زندگی در بلندمدت صحبت میکنیم، در واقع به این پرسش مهم پاسخ میدهیم که: تغییر مثبت محصول ناخالص ملی واقعی چگونه باید حاصل شود؟ در نظریههای رشد، روابط متقابل میان عرضه عوامل، پسانداز و سرمایه در فرایند رشد بهصورت الگو بیان میشود. در واقع در تابع تولید، آنچه موجب رشد اقتصادی میشود، رشد مجموعه نیروی کار، رشد سرمایه و بهبود کاراییها یا دانش فنی هستند که خود را در قالب بهرهوری عوامل نشان میدهند. هرکدام از این منابع سهمی در رشد دارند، اما از آنجا که سهم نیروی کار تقریبا ثابت است و دانش فنی نیز در کوتاه مدت تغییر چندانی ندارد، ازجمله مهمترین منابع برای رشد اقتصادی، رشد سرمایه است که در تعیین آن، پسانداز نقش بسیار مهمی ایفا میکند و پسانداز هم به درآمد بستگی دارد که خود به سرمایه وابسته است، لذا اگرچه با فرایندی وابسته به هم روبرو هستیم؛ اما نرخ پسانداز در یک سیستم اقتصادی متعادل تعیین کننده میزان کالاهای سرمایهای ( و سطح تولید ) است. هرچقدر نرخ پسانداز بالاتر رود، امکان افزایش میزان کالاهای سرمایهای و سطح تولید فراهمتر خواهد شد. افزایش نرخ پسانداز تا رسیدن نظام اقتصادی به وضع پایدار جدید، رشد اقتصادی را بالا میبرد.
نقشه اتوکد ترمینال خارجی (اتوبوس).............. A6...............شامل : سایت پلان
......................
برای دیدن طرح های دیگر با این موضوع روی عبارت زیر کلیک کنید.
دسته بندی : اتوکد ترمینال
......................
اگر از این طرح کلیپ و یا عکس های بیشتر برای اطمینان در خرید می خواهید درخواست خود را می توانید از طریق پشتیبانی سایت ( در بالا ) و یا از طریق ایمیل به نشانی filesell.skp@gmail.com و یا سامانه پیامکی ( یا تلگرام یا واتساپ ) به شماره 09309839778 به ما اعلام کنید.
نمونه ارسال درخواست : کلیپ (و یا عکس) از فایل (نام محصول که در بالا مشاهده می نمایید) .
کلیپ و یا عکس ها بعد از آماده سازی حداکثر تا 1 ساعت بعد در سایت قرار خواهد گرفت.
.......................
این طرح به شما چه کمکی می کند؟
1- می توانید به عنوان یک پروژه آماده از آن استفاده کنید.
2- می توانید به عنوان کرکسیون برای درس های مقدمات , طرح , پایان نامه و ... از آن استفاده کنید.
3- می توانید آن را به دیگران بفروشید.
4- می توانید از آن ایده بگیرید.
5- می توانید آن را تغییر دهید و یک طرح جدید بسازید.
6- می توانید استاندارد ها را از آن متوجه شوید.
7- می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید.
8- می توانید زمان لازم برای پروژه را کاهش دهید.
9- می توانید با طرح جدید و نویی آشنا شوید.
10- و هزاران توانستن دیگر.....
مطمئننا چیزی از دست نخواهید داد.
......................
لطفا عکس های زیر را مشاهده نمایید.
......................
موضوع : ترمینال خارجی (اتوبوس)
شامل : سایت پلان
......................
ذخیره شده با اتوکد 2007 تا با تمامی ورژن های نرم افزار بتوانید از آن استفاده کنید.(تمامی فایل های اتوکد موجود در سایت به همین صورت می باشند)
پسوند فایل (اتوکد) : dwg
حجم فایل های اصلی (خارج از حالت زیپ) : 2.04 مگا بایت
تعداد فایل اتوکد : 1
.....................
عکس ها را در سیستم خود ذخیره کنید تا با کیفیت اصلی مشاهده فرمایید..
عکس هایی از فایل موجود :
دریافت تربیت حقی است برای فرزندان، و طبعا جهت ما تکلیفی سنگین بهمراه دارد. آنها نیاز دارند که ساخته شوند و بعمل آیند، فردی مفید بحال خود و جامعه و پیرو مکتب اندیشیدهای باشند و بدیهی است که وصول بچنین مقصدی بدون یاری پدر مادر امکانپذیر نیست و آنها برآورده شدن این خواسته و رفع این نیاز را از پدر و مادر خود طلبکارند.
بعنوان اینکه ما پدر یا مادریم تربیت فرزندان مهمترین وظیفه ماست و ما در قبال آن نزد خدا و مردم و نیز از خود طفل و وجدانمان مسولیت داریم. انجام این مسولیت بوجهی نیکو مورد سازش عقل و سستی و سهلانگاری در آن عقوبتآور است. اینکه همه بخواهند پدر و مادر خوبی باشند جای سخنی نیست. ولی اشتباه در این است که برخی خوب بودن را تنها در این امر میبینند که نیازهای بدنی کودکان را برآورده سازند و برای جنبههای روانی و اخلاقی آنان ارج و بهائی قائل نیستند. از سوی دیگر این مساله مطرح است که خیلی از پدر و مادرها فکر نمیکنند برای تعلیم و تربیت فرزندانشان احتیاج به آموزش و آگاهی داشته باشند. گمان دارند در امر تربیتی آگاهی ضروری نیست و یا آنچه ضروری است میدانند و از آن اطلاع دارند. در تربیت این مساله مطرح است که ما میخواهیم سرمایههای مادی و معنوی خود را به او منتقل کنیم، از موجودی که شدیدا وابسته به غرایز است انسانی ایدهآل با اندیشههای عالی فداکاری و ایثار و طالب شهادت بسازیم و این کار هنر و معرفت لازم دارد. بهنگامی که دستهای ما در این زمنیه خالی باشد چگونه از عهده انجام آن برخواهیم آمد.
تربیت چیست:
قبلا ضروری است که بدانیم تربیت چیست و چه ضرورت و اهمیتی دارد؟ دارای چه ابعاد و مسائلی است؟ برای تربیت تعریفهای متعددی شده است از جمله آنکه گفتهاند: تربیت کوشش و تلاش آگاهانه انسان برای ایجاد تغییرات مطلوب است و بدیهی است که معنی مطلوب و طرز برداشت از آن در جوامع مختلف فرق میکند، چه بسا که امری در جامعهای مطلوب بحساب آید و در جامعه دیگر نامطلوب. برخی را فنی میدانند که در سایه آن نشو و نمای قوای انسانی را در دورههای مختلف زندگی به تناسب سن و رشد یاد میدهند و در این انتقال جنبههای علمی و تجربی مورد استفاده قرار میگیرند.
ما از طریق تربیت سعی داریم به کودک را ه تمتع از زندگی را بیاوزیم، قوای جسمی و روحی او را برای وصول به کمال مطلوب مقدر بپرورانیم. تفکر و احساس و عمل اندیشیده را به نسل جدید منتقل سازیم. تمدن بشری را ارزیابی، متراکم و مترقی کرده و به نسل جدید سرایت دهیم، استعدادها و قوای پنهانی طفل را آشکار کرده و بسوی اهداف مورد نظر جهت دهیم.
ضرورت و اهمیت تربیت:
تربیت ضروری حیات انسان است. آنکس که تربیت نیافته نه تنها خود را تلف خواهد کرد بلکه از لحاظ اجتماعی زیان عظیمی از او متوجه مردم نیز خواهد شد. کودک چون گیاهی است که برای رشد خود احتیاج به امکانات گوناگون دارد، اگر غذا و هوا به او نرسد تباه خواهد شد. زورگویان، استعمارگران، جنایتکاران و جانیان همه زاده تربیت غلطند، بهمانگونه که پاکان، پرهیزکاران و خادمان حقیقی جامعه از تربیت صحیح به چین موقعیتی رسیدهاند در تجمع اگر تمدن نباشد تربیت نیست.
شامل 34 صفحه فایل word قابل ویرایش