پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز -فرمت Word ورد doc - تعداد صفحات 32

پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز -فرمت Word ورد doc - تعداد صفحات 32

شیوه‎ی برقراری ارتباط مؤثر و مفید و انتخاب سبک مناسب رهبری و مدیریت، همواره یکی از عوامل مؤثر در موفقیت مدیران، تصمیم گیرندگان، مسؤولین و رهبران سیاسی و اجتماعی بوده است. به عقیده‎ی دیل کارنگی تنها 15درصد موفقیت یک مدیر به توانایی علمی او وابسته است و 85 درصد آن به قدرت نفوذ و نحوه‎ی برقراری ارتباط وی با مردم و کارکنان خود، قدرت برنامه ریزی، ارزیابی و نظارت وی بستگی دارد.

مدیریت مجموعه‎ها و کلاس‎های آموزشی نیز به لحاظ ارتباط نزدیک مدیران و معلمان با یکدیگر و با دانش‎آموزان و شرایط محیطی ـ عاطفی خاص خود از یکسو و نفوذ رایانه‎ها و تکنولوژی جدید به زندگی بشر، جهانی شدن آموزش، تبدیل اقتصاد وزندگی سنتی به اقتصاد و زندگی اطلاعاتی و دانش محور، از بین رفتن مرزهای جغرافیایی، تأثیر مدارس و آموزش مجازی و الکترونیکی از سوی دیگر نیازمند به کارگیری شیوه‎های علمی مدیریت با بهره گیری از تجارب و تحقیقات پژوهشگران در این زمینه می‎باشد.

در پس هر دستاورد، انگیزشی وجود دارد که پایه و ریشه‎ی آن دستاورد را تشکیل می‎دهد و به نوبه‎ی خود با تحقق یافتن هدف تقویت می‎شود. بیشترین تفاوت‎ها در همین جا، یعنی در انگیزش‎ها نهفته است، و همین‎هایند که برای ارزش‎های پرورشی مدرسه بیشترین اهمیت را دارند. کار معینی ممکن است ریشه در ترس و فشار داشته باشد و یا در تمایلی جاه طلبانه برای کسب قدرت و امتیاز، یا در علاقه‎ی عاشقانه به هدف، یا در آرزوی کشف ودرک حقیقت. به مانند نوعی کنجکاوی مقدس که هر کودک تندرستی از آن برخوردار است، اما خیلی زود به ضعف می‎گراید. تأثیر تربیتی خاصی که همین کار معین بر رفتار شاگرد به جای می‎گذارد، بر حسب آن که انگیزه‎ی آن کار ترس از تنبیه و خودخواهی باشد یا تمایل به خشنودی و احساس رضایت، بسیار متفاوت خواهد بود و هیچ  کس منکر آن نمی‎تواند بود که مدیریت مدرسه و طرز رفتار معلمان آن در شکل گرفتن شالوده‎های روانی شاگرد نقشی به سزا دارد.

بدترین مدیریت برای یک مدرسه آن است که روش کار خود را بر ترس و زور و قدرت نمایی ساختگی استوار کند. چنین روشی ویرانگر احساسات سالم، صداقت و اعتماد به نفس شاگرد خواهد بود و در نهایت امر، چیزی جز افراد مطیع و فرمانبردار به بار نخواهد آورد.

در امان نگاه داشتن مدرسه از این بدترین بلیه‎های شیطانی نسبتا آسان است. ضروری است کمترین حد ممکن زور و قدرت ارعاب در اختیار معلم قرار گیرد تا صفات انسانی و کیفیت‎های ذهنی و معنوی او به صورت تنها منبع احترام شاگرد نسبت به وی در آید. البته اعمال شیوه و سبک مناسب مدیریت کلاس با توجه به اهداف و انتظارات و شرایط خاص محیطی در این میان نقش مهمی ایفا می‏کند.



خرید و دانلود پایان نامه شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز -فرمت Word ورد doc - تعداد صفحات 32


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.