مقدمه: امروزه به وجود آمدن بازارهای رقابتی و نیاز بشر به رشد و توسعه در زمینه اقتصادی و اجتماعی موجب توجه خاص جوامع به خصوص شرکتها به عملکرد شده است و شرکتها به طرق مختلف در جستجوی بهبود روزافزون عملکرد خود میباشند. به بیان دیگر، در فضای کسب و کار کنونی یکی از مهمترین دغدغههای مدیران، ارائه بهترین عملکرد سازمانی است و آنها تلاش میکنند تا دائماً عملکردشان را اندازهگیری کرده و آن را با رقبایشان مقایسه کنند تا بتوانند اقدامات لازم را جهت حصول سطح عملکردی که آنها را در بازار حفظ نماید، انجام دهند. بر این اساس، امروزه عملکرد به یک موضوع متداول در حوزه های مختلف مدیریت تبدیل شده و مورد علاقه بسیاری از محققین دانشگاهی و مدیران عملیاتی قرار گرفته است. تاکنون تعاریف متعددی از عملکرد ارائه شده است. برخی عملکرد را به صورت یک مفهوم چند بعدی از اثربخشی و کارایی عملیات سازمان تعریف میکنند. اثربخشی بیانگر میزان دستیابی به اهداف بوده و کارایی به این موضوع اشاره دارد که منابع از نظر اقتصادی چگونه برای کسب هدف به کار رفته اند. در تعریف دیگر، عملکرد سازمانی بیانگر توانایی سازمان در استفاده مؤثر از منابع و تولید ستاندههای پایدار با در نظرگرفتن اهداف مربوط به ذینفعان، است. همچنین عملکرد را میتوان به صورت خروجی واقعی و یا نتایج حاصل از یک سازمان در برابر خروجی در نظر گرفته شده، تعبیر کرد.از طرفی، از آنجا که عملکرد سازمانی بیانگر نتایج قابل اندازه گیری، تصمیمات و اقدامات سازمانی است که نشان دهنده میزان موفقیت و دستاوردهای کسب شده توسط سازمان است، می توان گفت عملکرد بر موقعیت سازمانها نسبت به رقبا متمرکز است. زیرا سازمان ها از آن طریق میتوانند به جایگاه خود در مقایسه با رقبا پیببرند (لوپز-نیکلاس و همکاران
فهرست مطالب: عملکرد عملکرد و مفهوم آن شاخص های ارزیابی عملکرد سازمانی منابع و ماخذ منابع فارسی منابع لاتین عملکرد عملکرد و مفهوم آن