مقدمه: انسان موجود پیچیده و شگفت انگیزی است. هنگام رویارویی با یک انسان با دنیای عظیمی رو به رو میشویم که سیر در آن و یافتن پیچ و خمهای آن مهارت و آگاهی زیادی را میطلبد. داشتن یک ارتباط کمابیش سالم با انسانهای اطرافمان ، مستلزم آشنا شدن با ویژگیهای عمده رفتاری آنان است. این آشنایی و مهارت علیرغم تصور عمومی ، نه تنها از طریق تحصیل و مطالعه بدست نمیآید بلکه نحوه سلوک با مردم هنری است. احتمال دارد یک نانوا بیشتر از یک پزشک در آن ظاهر باشد. داشتن تعامل با اطرافیانمان در گرو شناختی صحیح و البته نه همه جانبه از افراد است چرا که هیچگاه نمیتوان یک انسان را از تمامی جوانب شناخت. هنگامی که یک شناخت کلی از افراد بدست میآوریم میتوانیم در جهت سازگار کردن خودمان با او و همچنین او با خودمان گامهای موثری برداریم. آگاهی از فرایندهای شناختی شاگردان در سنین مختلف
فهرست مطالب: ساخت ذهنی ، هوش و تجارب علمی شاگرد موقعیت اجتماعی شاگرد برنامه درسی متکی بر رشد همه جانبه شاگرد تاثیر فضا و تجهیزات آموزشی در فرایند تدریس فراگیران خلاق خصوصیات فراگیران خلاق اصول ایجاد رابطه حسنه با دانش آموز و والدین روابط انسانی : جو جو باز و سالم : جو بسته و ناسالم : جو مسموم : رابطه حسنه : اصول مهم درایجاد روابط حسنه از سوی مدیر قوانین و فنون کلی در روابط حسنه : الف ـ عوامل ایجاد و تحکیم روابط انسانی از دیدگاه کیمبل ب ـ علایم و نشانه های وجود اختلال در روابط انسانی : راه ایجاد رابطه حسنه با معلمین (کارکنان) : راه ایجاد رابطه حسنه با دانش آموزان : راه ایجاد رابطه حسنه با اولیا : چگونه با رفتارهای ناسازگارانه دانشآموزان برخورد کنیم؟