فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 92 صفحه
1-1- بازنگری مدیریت شبکه1-1-1- اهداف، سازمان و وظایف مدیریت شبکه
با مرتبط کردن گروه عملهای شبکه با عملهای روزانه سرویسهای شبکه تهیه میشوند و مدیریت شبکه1 به اهداف کلی سیاستها و رویههای مدیریت شبکه پرداخته و گروه نگهداری و نصب نیز وظایفی را که شامل نصب و تعمیرات وسایل و تجهیزات میشود را به عهده دارد و از تدارکات، طرح ریزی شبکه و تدارک مسیرها، درخواست میشود که هریک از اینها را سعی میکنیم که توضیح دهیم.
اهداف برای مدیریت شبکه :هدف از مدیریت شبکه اطمینان داشتن از کیفیت سرویسهای تکنولوژی اطلاعات مورد انتظار میباشد که بعنوان سرویسهای شبکه ارائه میشود. در برخورد با این اهداف، مدیریت باید سیاست رسمی و یا غیر رسمی، برای قرارداد توافقات سطوح سرویس با کاربران رابنانهد. بطور مثال برای سرویسها بحرانی وقفهای را نمیتوان در نظر گرفت و آن باید 24 ساعته و در طول 7 روز هفته باشد که از آن جمله E-mail Server و Web Server میباشد در حالی که برای فعالیتهای غیربحرانی میتوان بفرض ساعت 8-5 روزهای دوشنبه و جمعه را در نظر گرفت.
از دیدگاه و نقطه نظر مدیریت اقتصادی، مدیریت شبکه، طرحریزی استراتژی و راهکار برای مهندسی نمودن عملها و نگهداری شبکه و سرویسهای شبکه است تا با کمترین هزینه نیازمندیهای حال و آینده را پاسخگو باشد. که ایجاد مدیریت خوب، تعامل و ارتباطات مابین گروهها را خوب تعریف میکند تا وظایف بنحو احسن اجرا شود.
در شکل 1-1 یک دید بالا به پایین از وظایف مدیریت شبکه را نشان میدهد که از سه گروه اصلی تشکیل شده است 1- تدارک و پیشبینی نمودن شبکه 2- عملهای شبکه 3- نصب و نگهداری شبکه (I&M). این امر مفید است چرا که وظایف در گروهی حاضر قرار گرفته و توانایی پاسخگو شدن را براساس یک ساختار سازمانی فراهم میآورد. تهیه و تدارک شبکه اولین گروه پاسخگو برای گروه مهندسی است و I&M اولین گروه پاسخگو برای گروه مستقر کننده وسایل (Facilities) هستند تعادل مابین گروهها در شکل 2-1 نشان داده شده است عملهای روزانه معمولی وظیفه گروه عملهای شبکه است که مرکز عملهای شبکه1 را کنترل و مدیریت میکنند و عملهای مدیریت شبکه را تقویت میکنند. وظیفه NOC ابتدائا" به عملهای شبکه و سپس به پاسخگو بودن به گروههای تدارک و نصب و نگهداری مربوط میشود.