نوشتار حاضر با هدف چگونگی اجرای رویکردی اصیل در برنامه ریزی راهبردی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تدوین شده طی آن چگونگی ایجاد تغییر سازنده و اثربخش در دانشگاه ها تشریح شده است. مباحث کتاب عبارت اند از: آموزش عالی, نظامی مورد هجوم, چرا موسسات علمی به برنامه ریزی راهبردی نیازمندندŒ, طراحی الگویی یگانه برای برنامه ریزی راهبردی در آموزش عالی, برنامه ریزی برای هماهنگی با محیط موسسه آموزشی, مفاهیم و اصول زیربنایی فرایند برنامه ریزی, فرایند برنامه ریزی در عمل, افراد و زمان لازم, نقش و کارکرد کمیته ها, آموزش برنامه به مشارکت کنندگان و ذی نفعان, محورهای اصلی نخست: مدیریت ثبت نام و برنامه ریزی علمی, محورهای مهم دوم: منابع, فناوری و نظامهای حمایتی, اجرای برنامه, انطباق برنامه ریزی راهبردی به مدیریت راهبردی.
افزایش تولیدات علمی، گسترش مراکز و نهادهای پژوهشی و دستیابی به جایگاه پژوهشی ممتاز در سطح ملی و فراملی
تولید و توسعه دانش فنی، بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته، کاربردی نمودن یافتههای علمی در جامعه و تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی و افزایش ثبت اختراعات
گسترش و تعمیق تعاملات سازنده و همافزا با مراکز علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در سطح ملی و بینالمللی
دانشجویان ما چه کسانی خواهند بود؟ (سن، جنس، قشر و...)چه چیزهایی را باید آموزش دهیم؟ (دروس عمومی، تخصصی، اسلامی و...)چگونه آنها را آموزش دهیم؟ (سخنرانی، رایانه ای، شبکه ای و...)دانشجویان چگونه می آموزند؟ (انواع فناوری)نیازهای جامعه کدامند؟ (نیازهای عصر اطلاعات و ارتباطات)جامعه از ما برای رفع نیازهایش چه توقعاتی دارد؟ (نیازمند شناخت دقیق محیط است)یادگیری چه نقشی را ایفا می کند؟ (ابزار موفقیت افراد در جامعه)برای یادگیری چه بهایی را باید پرداخت؟ (حقوق هیات علمی، مدیران اجرایی و کارکنان و...)مقامات عالی دولتیسایر حامیان مالی و افراد خیّردانشجویان و خانواده هایشانهیات علمی، مدیران و کارمندانکارفرمایانافراد محلی، مقامات و شرکتهای تجاری و صنعتیکتاب حاضر نوشته دانیل جیمز راولی استاد مدیریت بازرگانی دانشگاه کلورادوی شمالی و رئیس ستاد برنامه ریزی راهبردی دانشگاه و مایکل جی دلنس مدیر برنامه ریزی راهبردی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا است.