لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه26
فهرست مطالب
تنظیم خانواده
تنظیم و تکثیر موالید در اندیشه دینی
خانواده در اندیشه حقوقی
مفهوم تنظیم در لغت و اصطلاح
سابقه تاریخی خانواده
مواردی از وضعیت نگران کننده فعلی
سابقه تاریخی مسأله تنظیم خانواده
1-4 تنظیم خانواده در قرن 19
1-5 نگاهی به منابع دینی درباره زاد و ولد
تنظیم خانواده در آیات و روایات
ارزیابی روایات تکثیر و کنترل
1-6 روایات ترغیب بر تکثیر
1-7 جمع بین روایات
1-8 نظر علما و فقها درباره عزل
تنظیم خانواده و روش آن
مسأله کنترل جمعیت یا تنظیم خانواده که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا میشود، یکی از مسائل اجتماعی دو قرن اخیر است که خصوصاً پس از جنگ جهانی دوم بصورت جهانی مطرح شد، اصولاً مسأله تنظیم خانواده مسألهای نیست که مطلقاً قابل طرد یا قبول باشد؛ بلکه با توجه به شرایط جامعه و هدفهای آن در زمینههای مختلف میتوان درباره این موضوع فکر کرده، اظهار نظر نمود.
چکیده
آنچه که از تنظیم خانواده به اذهان عمومی متبادر میشود، کنترل و ایجاد محدودیت در زایش است. رشد جمعیت در دهههای گذشته، برخورداری از امکانات بهداشتی و غیره، جوامع و سازمانهای مختلف را به توجیه و ترویج این امر وا داشته است. لیکن حقیقت تلخی که اخیراً گریبانگیر بسیاری از کشورهای توسعه یافته گردیده، تقلیل و سیر معکوسی است که در زاد و ولد جوامع صورت میپذیرد و عواقبی که به تبع این مشکل دولتمردان را به چارهسازی و توسل به توجیهات لازم فرا میخواند.
در کشورهای جهان سوم هنوز روی مسأله «کنترل موالید» بشدت تبلیغ و برنامه ریزی و فرهنگ سازی میشود. سؤال واقعی این است که چگونه باید در این قضیه به حد تعدیل فرای از افراط و تفریط رسید. مقاله حاضر میکوشد این مسأله را از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار دهد؛ بویژه که در اندیشه دینی مسأله تنظیم خانواده فقط از بعد ظاهری آن مورد توجه قرار نمیگیرد؛ بلکه از آن جهت که شاکله ارزشهای معنوی و شخصیت حقیقی افراد حاصل توجه به تعادل و حاکمیت سامانگیری و سامانپذیری و تنظیم واقعی خانواده است. بر این اساس، پردازش موضوع امری ضروری است.
مقدمه
خانواده، واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است و توافق عقیدتی و آرمانی در تشکیل و تنظیم خانواده زمینهساز اصلی حرکت تکاملی و رشد یابنده انسان است؛ از این رو، فراهم کردن امکانات جهت نیل به این مقصود از وظایف حکومت اسلامی است.
از سوی دیگر