عنوان:چالش ها ، مشکلات و موانع و محدودیت ها در آموزش و پرورش و ذکر راهکارهای پیشنهادی
نوع فایل:ورد قابل ویرایش
تعداد صفحه:24
قیمت:3500 تومان
به همراه فرم شماره 2 جهت ارائه به اداره آموزش و پرورش
چکیده
امروزه دانایی وبه اشتراک گذاشتن آن کلید توانایی است وبرتری وقدرت ازآن کسی است که بیشتر ازسایرین درزمینه دانایی وسهیم کردن دیگران ازنتایج تلاش علمی خود می کوشد. دنیای غرب با تکیه بربرتری علمی , تسلط خودرا درابعاد مختلف سیاسی , اقتصادی وفرهنگی بردیگر کشورها گسترانیده است وایدئولوژی غرب را بعنوان ایدئولوژی برتر درمقابل ایدئولوژی اسلام قرارداده است وازهمه ی امکانات دنیای اسلام به نفع اهداف شوم خود استفاده می کند برهمین اساس سکاندارکشتی انقلاب , رهبرمعظم با درایت وبینش عمیق خود اهمیت مساله رادرک نمودند ونظریه تولید علم وجنبش نرم افزاری رامطرح نمودند وآن رابعنوان اولویت کشور وضامن موفقیت همه ی برنامه ها خصوصا برنامه چشم اندازبیست ساله کشور دانستندواز همه ی سازمان ها وآحادملت خواستند درراه تحقق آن گام بردارند تادرسایه تولید علم وکشف مرزهای جدید دانش, باردیگر ایران اسلامی به اوج افتخار وبرتری خود همانند دوران ابن سینا, فارابی وزکریارازی و... برسد ودیگران رامدیون تلاش های علمی خود سازد. با استناد شواهد تاریخی وآزمایش درمیدان های علمی وتایید رهبرمعظم انقلاب هوش واراده فرزندان ایران اسلامی برتر ووالاتر از سایر ملت ها است وبا تکیه براین خصیصه ذاتی خدادادی می توان قله های فتح نشده ی علمی را یکی پس ازدیگری تسخیرنمود که دستیابی به دانش هسته ای وسلول های بنیادی دلیل آشکاری براین ادعا است
آموزش وپرورش بعنوان اساسی ترین بخش درراستای توسعه ی همه جانبه کشور وخواستگاه تولیدعلم می تواند نقش مهمی راایفا نماید وبا بستر سازی مناسب وبسیج امکانات وبهره گیری از پتانسیل بالای نیروی انسانی واستعدادهای خوب , آینده کشور رابه سمت قله های افتخار هدایت نماید دراین راستا موانع وچالش هایی فراروی آموزش وپرورش برای حرکت به سمت تولیدعلم وجود دارد که با اصلاح آنها می توان به آینده ای روشن امیدواربود .این چالش ها عبارتند از : عدم مدیریت صحیح نیروی انسانی , سیستم متمرکز وعدم تغییر درفرایند یاددهی - یادگیری وامر آموزش , عدم شکوفایی روحیه پرسشگری وخلاقیت دردانش آموزان درمحیط های آموزشی وگرفتارشدن درچهارچوب های معمول.
مقدمه :
آموزش وپرورش در هر جامعه ای زیربنای توسعه اقتصادی, سیاسی , اجتماعی وفرهنگی آن جامعه وخواستگاه تولیدعلم است . بررسی عوامل موثر بر پیشرفت وترقی جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه این کشورها از آموزش وپرورش توانمند وکارا برخورداربوده اند وپیشرفت خود رامد یون نظام پویای آموزش وپرورش می دا نند امروزه اکثر مد یران ومسئولان کشورمان در گفتار بر سر این مساله اتفاق نظر دارند که راه پیشرفت وترقی کشور از آموزش وپرورش توا نا می گذرد اما در تدارک ساز وکار لازم متناسب با حجم وبزرگی این عمل با نارسایی مواجه اند . دنیای امروز دنیای برتری اندیشه وتفکر برقدرت وزور بازو وعضله است وآموزش وپرورش بازوی اندیشه وتفکر است ودانایی کلید توانایی است و کلید دانایی در دست معلمان خوش فکر وآگاهی است که درمیدان علم ودانش از بهترین وجدیدترین شیوه برای انتقال دانش ومفاهیم بهره می گیرند وبا محسوس نمودن دنیای یادگیری لذت وصف ناپذیر آن را به کام دانش آموزان می چشانند وهر روز بیشتر از روز قبل آن ها را تشنه دانایی می کنند وآن ها را درمسیر صحیح یادگرفتن وتولید علم قرار می دهند.فرایند یاددهی ویادگیری درقرن بیست ویکم می طلبد که درهمه نقش ها در درون سیستم آموزش وپرورش تغییرات قابل توجهی ایجاد شود وبا توجه به تغییرات, رویکرد جدیدی در فرایند یاددهی یادگیری بامحوریت جنبش نرم افزاری اتخاذ گردد.
درعصری که مهمترین ویژگی آن سرعت وشتاب فراوان در تغییرات محیطی است ودر دنیایی که نظام های آموزش وپرورش کشورهای جهان بمنظور استفاده بموقع از فرصت های ایجاد شده برای یادگیری بهتر وباداوام و مقابله با تهدید های محیطی با بهره گیری از تکنولوژی روز ,که محصول ومیراث قرن حاضراست گوی سبقت را از هم می ربایند و خود را در مسیری متفاوت از گذشته می یابند.نیاز هست که ماهم در آن جهت گام برداریم . آموزش وپرورش امروزی اندیشه های نو وافکار خلاق را می طلبد با پندارهای سنتی که در آموزش وپرورش ما ریشه دوانیده است سر سازگاری ندارد باورهای قدیمی که آموختن را مترادف حفظ کردن می داند و انباشت نمودن ذهن دانش آموزان را با محفوظات خشک وبی فایده را کارکرد آموزش وپرورش می داند محکوم به شکست است نیاز مبرم داریم که فرایند یاددهی ویادگیری رااز حالت سنتی خارج نماییم و با بهره گیری از تکنولوژی بسیار پیشرفته امروز و تغییر در رویکرد تعلیم وتربیت خدمات ارزنده ای را به نسل های آینده ارائه دهیم وبجای آموزش اندیشه ها به دانش آموزان خود چگونه اندیشیدن رایادبدهیم که خودآنها اندیشه هارا می آموزند.
مفهوم آموزش وپرورش : از آموزش وپرورش تعاریف متعددی شده است از نگاه دیویی آموزش وپرورش بمعنای کارعظیم تدارک شرایطی است که رشدراتامین وتضمین کرده وبرخود زندگی , صرفنظر ازسن وسال ارج واحترام نهد . مفهوم آموزش وپرورش درمعنای وسیعتر آن بمعنای سازوکاررسمی برای حفظ وانتقال فرهنگ است . از نظر سقراط آموزش وپرورش دانش هایی است که موجب شکوفاشدن قدرت تفکر درانسان می گردد وبراین باوراست که آگاهی , عمل رابدنبال دارد .ارسطو هدف آموزش وپرورش را فهمیدن واندیشیدن می داند وافلاطون معتقد است که ازراه تربیت درست , شهروندانی خردمند ومنطقی بار می آیند . از نگاه نگارنده آموزش وپرورش به نهاداجتماعی خاص اطلاق می شودکه به کلیت نظام آموزش وپرورش وموسسات آن دلالت دارد واز مقطع پیش دبستانی تاپایان دورهی پیش دانشگاهی راشامل می شود . بعضی ازافراد آموزش های عالی راجدای از آمورش وپرورش نمی دانند اما با عنایت به اینکه موضوع ما بررسی نقش نظام آموزش وپرورش درتولید علم است لذا درتعریف ما آموزش عالی راشامل نمی گردد زیرا آموزش عالی درراستای اهداف وامکاناتی ( بودجه های تحخقیقاتی وپژوهشگران خبره ) که دراختیاردارد درمسیر تولید علم حرکت می کند وتولید علم یکی از اهداف این مجموعه است
مفهوم و معنای تولید علم و جنبش نرم افزاری:
بحث تولید علم و جنبش نرم افزاری ، ریشه دربحث «توسعه علم»دارد.توسعه علم به معنای «development of sience» است. اکنون این واژه با تعبیر دیگری با عنوان «تولید علم» یا «production of sience» مطرح شده است ،پس در بحث تولید علم1 «developmentتبدیل به 2«Production» می شود.