مقدمه
اگر قصد دارید یک سایت وب داشته باشید به احتمال زیاد مشتاق هستید که مردم به دیدن ان بیایند. برای ازرسیدن به این مقصود سایت شما باید جاذبه داشته باشد. فلش ماکرومدیا یک ابزار خیلی پر طرفدار برای ایجاد سایتهای پر جاذبه و پویا میباشد. با فلش میتوان به سایت وب پویا نمایی (انیمیشن)وتعامل بخشیدو دیگران را علاقمند به دیدار مجدد ان نمود. البته برای تولید همه این محتوای زیبا وجالب باید استفاده از فلش را بیاموزید تا بتوانید ان را در سایت وب قرار دهیدفلش باتوسل به فرایندی به نام میانگذاری متحرک سازی را اسان میکند.در اصل شما در این به فلش میگویید که در کجا متحرک سازی را شروع کند و در کجا ان را خاتمه دهد.پس از انجام این مرحله فلش به طور خودکار همه فریمهای مابین را تولید میکند.
اشنایی با عناصر فلش
همانند اکثر برنامه هایی که در رایانه استفاده میکنید فلش نیز دارای عناصر اساسی میباشد که به شما اجازه میدهد تا از ان برای امور طراحی استفاده کنید.
صحنه فلش
صحنه ناحیه ای است که فیلمهای فلش در ان ساخته میشود.صحنه فلش بخش عظیمی از میانه پنجره فلش را در بر میگیرد.اگر فیلم اجرا شود هر انچه در صحنه بوده است در فیلم دیده خواهد شد. صحنه به صورت پیش فرض دارای 550 پیکسل در عرض و 400 پیکسل در ارتفاع است.صحنه به وسیله یک
ناحیه خاکستری به نام فضای کار احاطه شده است.ابجکتهایی که در این فضا باشند اما در منطقه صحنه نباشند در فیلم ظاهر نخواهند شد مگر انکه به داخل صحنه منتقل شوند. با استفاده از نوار وضعیت واقع در زیر صحنه و یا منوی( ) میتوانید بزرگنمایی را کنترل کنید و صحنه را کوچک و بزرگ کنید.
(Time line) خط زمان
خط زمان عنصری از فلش است که رویدادها را هنگام اجرای فیلم کنترل میکند.
این اجزای مهم را میتوان به اختصار به صورت زیر توصیف کرد:
به فریمهای مختلف میتوان محتوای playhead کردن drag :با Playhead
انها را مشاهده کرد.
اینها راهنمای شما برای کار کردن با خط زمان هستندو شما را قادر میسازند :Frame numbers
تا ابجکتها را در فریم صحیح قرار دهید.
(options) با این عنصر شما میتوانید به تعدادی از گزینه ها: menu Timeline دسترسی پیدا کنید ودرانجا تنظیمات مربوط به نمای خط زمان را انتخاب کنید.
نما و دید فعلی خط زمان را چنان جابه جا میکند که فریم جاری و فعلی :Center farme
در مرکز ناحیه قابل دید خط زمان قرار گیرد .
چند فریم قبلی و بعدی فریم جاری رابا استفاده ازحالتهای سایه دارخفیف:Onion skin view
ابجکتهادرصحنه نمایش میدهد تا بتوان ترتیب و توالی متحرک سازی (انیمیشن) را مشاهده وحس کرد.
این نیز یک دید پوست پیازی از چند فریم را نمایش میدهد اما :Onion skin outline view
به جای ابجکتهای پر از طرحهای قاب سیمی استفاده میکند
به شما امکان میدهد که متحرک سازی را در چند فریم:Edit fram multiple ویرایش کنید.
:منویی را ظاهر میکند که با ان میتوانید تعداد فریمهای دلخواه خود را Modify onion marker
جهت نمایش انتخاب کنید.
شماره فریمی را که در حال حاضر انتخاب شده است نشان میدهد. Current frames
تعداد فریمهایی را که در هر ثانیه در فیلم نمایش داده میشود نشان میدهد.: :Frame rate
Play back time زمان سپری شده از لحظه اجرای فریم حاضر را بر حسب ثانیه نشان میدهد
میتوان با انها فریمها و لایه هایی را که لحظه حاضر نمایش داده :Scroll bars
نمیشوند مشاهده کرد.
اشنایی با فریمها
هر فریم نشانگر نما و دیدی از فیلم در یک لحظه زمانی در حین اجرای ان است. اگر از تنظیمات پیش فرض
که12 فریم در ثانیه استفاده کنید هر فریم معمولا به مدت (12/1) ثانیه قبل از رفتن به فریم بعدی ظاهر
خواهد شد.
انواع فریمها
فلش تنها 2 نوع فریم دارد:فریمهای معمولی وفریمهای کلیدی.تفاوتهاو شباهتهای این 2 به سهولت قابل
فهم است:
در حین اجرا همه فریمها به مدت یکسان اجرا میشوند.:1
تنها به فریمهای کلیدی می توانید اقلامی اضافه کنید.:2
3:تنها فلش میتواند به فریم معمولی اقلامی اضافه کند.
(layers)لایه ها
لایه ها مانند پوششهای شفاهی هستند که بر روی صحنه کشیده شده اند.انها موجب میشوند که ابجکتها
مستقل از ابجکتهای لایه های دیگر عمل کنند.
حال نظری می اندازیم به هر کدام از قسمتهای این ناحیه:
اسامی لایه ها میباشند.:layer name
با کلیک کردن روی این دگمه میتوان لایه جدیدی اضافه کرد.:Add a layer
با این دکمه میتوان لایه راهنمابوجوداورد.ابجکتهای موجوددر:Add a motion guide layer
لایه راهنماپس از نشر فیلم دیده نمیشوند.
به شما کمک میکند که برای سازمان دهی لایه ها پوشه های جدیدی اضافه کنید :Add layer folder
میتواند لایه جاری انتخاب شده و ابجکتهای موجود در ان را حذف کند.:Delete a layer
) میکند toggle : کلیک کردن ان قابل رویت بودن لایه ها را( Show or hide layer
: برای قفل کردن لایه ها و جلوگیری از هر نوع Lock or unlock layer
تغییری این ستون را کلیک کنید.
(wire frame)این ستون برای نمایش ابجکتها به صورت:Show layer as outline طرح قاب سیمی به کار میرود نه به صورت ابجکت پر.در صورتی که بخواهید نحوه ارتباط لایه ها را با هم ببینید این لایه ابزار مفیدی است.
افزودن لایه ها
لایه ها را در هر موقع می توان به خط زمان افزود.برای وارد کردن لایه ها میتوان از منوی فلش کمک
یک لایه جدیدرادرست در بالای لایه موجود و فعلی اضافه میکند. (insert/layer)گرفت.فرمان
در گوشه چپ ـ پایین خط زمان راه ساده تری می باشد insert layer کلیک کردن دکمه
نام گذاری لایه ها
پس از افزودن لایه ها به خط زمان فلش به صورت خودکار انرا به صورت غیر مسمی (لایه1)( لایه2)و.....نام گذاری میکند. هر چند نیازی نیست که لایه ها را دوباره نام گذاری کنید اما چون اسامی پیش فرض هیچ نشانی از اهداف یا وظایف یک لایه در خود ندارند برای معنی دار و مسمی کردن اسم لایه ها میتوانیدنام مورد نظر خود را به انها نسبت دهید.
افزودن ابجکتها به لایه ها
)وظایف خاص guide)و راهنما(maskدر فلش سه نوع لایه وجود دارد.از بین اینها لایه های ماسک(
خود را دارند. اما از لایه های معمولی میتوانید برای هر منظوری استفاده کنید
(Drawing Layers)استفاده از لایه های ترسیمی
این لایه ها کاملا معمولی هستند. در ضمن کار تولید فیلمهای فلش به این نتیجه میرسید که برای همه
ابجکتهایی که مایلید مستقل از هم کار کنند لایه های مجزا در نظر بگیرید.یکی از دلایل این کار تر کیب این ابجکتها توسط فلش است که به صورت خودکار انجام میگیرد.
(mask)استفاده از لایه های ماسک
این لایه یکی از دو نوع لایه خاص موجود در فلش میباشد که میتوانید انها را ایجاد کنید.لایه ماسک مانند
یک پنجره به طرف لایه دیگر عمل میکند.هنگامی که فیلم اجرا میشود این لایه میزان قابل دید لایه زیری را کنترل میکند.(masked) وماسک شده
Guideاستفاده از لایه های راهنما
این لایه دومین لایه مخصوص است.این لایه در مواقعی که دوست ندارید حرکت در یک مسیر مستقیم باشدرا تعیین میکند. (motiontween)مسیر میانگذاری
در صورتی که از این لایه استفاده نشود انیمیشن همیشه یک مسیر مستقیم ( از موقعیت ابجکت در فریم
کلیدی اولیه تا موقعیت ان در فریم کلیدی نهایی) را طی خواهد کرد.
جعبه ابزار
فلش حاوی ابزار هایی است که شما برای ترسیم و انتخاب : ((جعبه ابزار tool box
به انها نیاز دارید.در اینجا به صورت مشروح تر توجه شما را به ان معطوف می کنم.
loot worrA( پیکانه) از این ابزار برای انتخاب ابجکتها استفاده کنید.
از این ابزار برای رسم خط استفاده می شود.در هنگام رسم خطوط (خط )Line tool
ان را کاملا افقی یا عمودی یا با زاویه 45رسم کرد.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 41 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید