پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات
گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته
همراه با پرسش نامه
180 صفحه
چکیده:
حمل و نقل هوایی، یکی از مهم ترین انواع حمل و نقل در زندگی امروز است. با توجه به اهمیت قابل توجه مشتری به عنوان منبع درآمد فرودگاه ها و در نتیجه اهمیت روز افزون مدیریت مؤثر ارتباط با مشتری، شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی در اجرای موفق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در فرودگاه بسیار مهم است. هدف از این پژوهش، شناسائی و اولویت بندی مهمترین عوامل و معیارهای تاثیرگذار بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است. این هدف در چارچوب دیدگاهی تحلیلی و مقایسه ای دنبال شده است.
پژوهش حاضر یک پژوهش میان رشته ای مدیریت و مهندسی به روش فازی برای شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای موفق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است. این پژوهش، کاربردی محسوب میشود زیرا برای حل مسائل اجرائی و واقعی یک سازمان خدماتی به کارگرفته شده است؛ همچنین از نظر ماهیت و روش، در گروه تحقیقات توصیفی قرار می گیرد و از طریق مطالعه میدانی و شیوه کتابخانهای به بررسی وضعیت جاری پرداخته است.
در این پژوهش از رویکردهای مهندسی صنایع و تحقیق درعملیات استفاده شده، بنابراین جامعه مورد بررسی را خبرگان و کارشناسان ارشد حوزه مورد مطالعه تشکیل داده اند. در هر یک از فازهای پژوهش نیز گروه خبرگان براساس تکنیک مورد استفاده تعیین شده اند. در فاز اول برای شناسائی و غربال معیارهای اصلی اجرای موفق مدیریت ارتباط با مشتری از روش دلفی استفاده شده است. درفاز دوم، تکنیک فرآیند تحلیل شبکهای فازی (FANP) برای اولویتبندی معیارهای اصلی موفقیت اجرای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بکار رفته است. در فاز نهائی کار که بر اساس ماتریس ارتباطات و تکنیک تاپسیس صورت گرفته، نیز از دیدگاه 10 کارشناس خبره برای بررسی روابط استفاده شده است.
نتایج حاصل از پژوهش به دو دسته تقسیم شده اند: نخست نتایج مربوط به تجزیه و تحلیل تکنیک فرآیند تحلیل شبکه؛ دوم اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک تاپسیس.
با توجه به بررسی های انجام شده و نیز نتایج بدست آمده از تحلیل های فوق میتوان گفت مهم ترین عامل موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در فرودگاه امام خمینی(ره) استراتژی است.
کلید واژه: مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، فرآیند تحلیل شبکه ای، تئوری فازی