نیشکر گیاهی است گرمسیری. این گیاه بومی گیاه بومی گینه جدید بوده و قدمت آن به 1500 تا 8000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. و عمدتاً در حوالی خط استوا بین مدار 26 درجه جنوبی تا 34 درجه 45 دقیقه شمالی می روید. شناخت این نیات و پرورش اولیه آن در منطقه خلیج بنگال روی داده و متجاوز از 5 هزار سال پیش از آن در هند نیز در اواسط هزاره قبل از میلاد به چین و سپس به ایران آورده شده است که شاید ایرانیان اولین قومی بودند که با اندیشه خلاق خویش توانستند شکر متبلور سفید را توسط آسیابهای سنگی و تغییراتی که بر روی شیره نیشکر به وجود آوردند.
1-1 طبقه بندی گیاهی
نیشکر از خانواده Gramineae و جنس saccharum است، که دارای چهار قسمت اصلی ریشه، ساقه، برگ و گل یا خوشه می باشد. برگ های آن به صورت متناوب و گره ها اتصال دارند. ساقه نیشکر قسمتی از گیاه است که این ماده در آن ذخیره می شود و مانند سایر گیاهان تیره غلات بند بند گره دار است که ماده قندی معمولاً در فاصله بین گره ها و در قسمت تحتانی و وسط آنذخیره می شود، قسمتی از ساقه معمولاً در زیر زمین قرار دارد که به آن stubble یا Root stock می گویند.
ریشه نیشکر: استوانه ای است که هر چه نقطه رویش نزدیکتر شود، باریکتر می شود. گل آذین این گیاه خوشه ای است که تحت شرایط آب و هوایی خاصی تولید می شود یعنی ترکیب ژنی، طول دوره نوری، درجه حرارت محیط، تغذیه و کم آبی همگی روی گل دهی و رشد خوشه های گلزار تاثیر گذراند.
فصل اول
1-1 طبقه بندی گیاهی
1-2 ترکیبات نیشکر
1-3 عملکرد نیشکر در جهان
1-4 عملکرد نیشکر در ایران
فصل دوم
2-1 کاشت
2-2 چگونگی انتخاب قلمه و تهیه آن
2-3 تهیه زمین
2-4 زمان کاشت در ایران
2-5 مراحل داشت
2-5-1 آبیاری
2-5-2 واکاری
2-5-3 کود دهی
2-5-4 علف های هرز
2-6 آفت ها
2-6-1 ساقه خواران
2-6-2 آفات مکنده
2-6-3 حمله کننده به قسمت های زیر زمینی گیاه
2-6-3-1 موسک ها
2-6-3-2 موریانه ها
2-6-3-3 آبدزدک
2-6-4 آفت برک خطر و برگ ریز
2-6-5 جانوران زیان آور
2-7 بیماریها
2-7-1 بیماریهای انگلی
2-7-2 بیماریهای غیر انگلی
2-7-3 کمبود مواد غذایی
فص سوم
3-1 مرحله برداشت
3-1-1رسیدن محصول
3-1-2 چگونگی برداشت نیشکر
3-2 فرآورده های جانبی شکر
3-2-1 باگاس
3-2-2 برگ ها و سر شاخه های نیشکر و گل صافی
3-2-3 تهیه کمپوست
فصل چهـارم
4-1 مراحل بازرویی نیشکر
4-1-1 سوزاندن برگ ها و سرنی ها توسط تراکتورهای آتش زنی
4-1-2 شیسار زنی سبک روی پشته ها توسط ×××× تریلرراتون
4-1-3 فرم دهی مجدد و ترسیم پشته ها توسط دیسک ها مخصوص
4-1-4 کود پاشی
4-1-5 سمپاشی بر علیه علف های هرز
4-1-6 خاکریزی اطراف مزرعه و تسطیح نهرها و آبیاری
شامل 22 صفحه فایل word
فرمت:word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:74
فهرست مطالب
فصل اول. ۸
کدینگ و مدالاسیون. ۸
۱-۱ کدینگ و مدالاسیون. ۹
۱-۲ انتقال داده& ...
دریافت فایللینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:124
فهرست و توضیحات:
دیدگاه باستانشناسان و محققان در باب بنای تاریخی کنگاور ..........................................
3
کنگاور و بنای تاریخی آن در سفرنامه ها .............................................................................
27
نقد و بررسی و طبقه بندی اسناد و مدارک بنای تاریخی کنگاور .......................................
62
فهرست مقالات در باب کنگاور و بنای تاریخی آن .............................................................
101
دیدگاه باستانشناسان و محققان
در باب تاریخی کنگاور
مقصود از تهیه این مقاله به دست دادن گزارشی از نظرات گوناگون و متفاوت باستانشناسان در زمینه بنای تاریخی کنگاور است که برخی نظرات در پارهای از موارد به سبب بعد نگرش و نوع تحلیل نسبت به سایر نظرات حیرتآور است. حیرت آور از حیث اینکه هنوز بخش عمدهای از اطلاعات و مدارک و اسناد در زمینه این اثر تاریخی در پردهای از ابهام قرار دارد و باستانشناسان و صاحب نظران هر کدام به استناد دلایلی محدود به تجزیه و تحلیل این اثر تاریخی پرداختهاند، که بدون گمان راه و رسم تحقیقات علمی همه جانبه اینگونه نبوده است هر چند راه اظهار نظرات علمی همواره باید مفتوح باشد ولی فتح باب این اظهار نظرها محدود به میزان اطلاعات و پژوهشهای انجام گرفته است که باید در همان محدوده گزارش شوند و از اظهارنظرهای قطعی و عجولانه پرهیز داشت. در این گزارشها به وضوح با این مشکلات مواجه هستیم و نویسندگان و کارشناسان با اطلاعات نظرات صریح خود را تحریر نمودهاند و به همان دلایل و شواهد خود نیز اکتفا کردهاند کهاینک در صدد نقد آنها نیستیم همین بس که خواننده وقتی با نظرات گوناگون این باستان شناسان مواجه میشود، در مییابد که هنوز در زمینه اثر تاریخی کنگاور اظهارنظر قطعی منوط به پژوهشهای آتی است و نیاز به بررسی همه جانبه کلیه اسناد و مدارک داشته که در طی سالها تحقیق و پژوهش و کاوش و مرمت اثر به دست خواهد آمد. اینک دیدگاههای باستانشناسان خارجی و ایرانی را در خصوص این بنای تاریخی گزارش نموده، باشد در ضمن این گزارشها به نتایج روشنی دست پیدا کنیم :
با گذر از مکتب ها و سبک های فکری فرهنگی و با همة تعاریفی که متفکران و فیلسوفان از هنر و عوالم هنری کرده اند: هنر، شاید به دلیل بازگشت اش به حس انسانی و شاید به خاطر تکیه اش بر شهود و مکاشفه کارآیی بسیار در انتقال تجربه های درونی و باطنی زندگی آدمی دارد و خبر از رهایی می آورد که قفل آنها با هیچ کلید دیگری گشودنی نیست. هنر مسیری در زندگی آدمی می گشاید که با پای چوبی خردورزی و منطق استدلالی نمی توان از آن گذشت. آفرینش هنری در زندگی معنوی آدمی ارجی والا دارد و از این جنبه، برتر و قدرتمندتر از علم منطق فلسفه و اخلاق جلوه می کند.
از منطق نمی توان انتظار داشت که امور از یکدیگر انتزاع نکند و اعتبارات مختلف را برای واقعیت قائل نشود. خطای کار از آنجا آغاز می شود که برای این اعتبارات و انتزاعات مستقل از یکدیگر ، قائل به اصالت و حقیقت شویم... این خطاست که به منطقی منتهی می شود و علم و حکمت و فلسفه و سیاست و دین، یعنی مظاهر مختلف حقیقت واحد، به مثابه حقیقتی مستقل از یکدیگر اعتبار می شوند و اشتراک و اتفاقشان در اصل و منشأ مورد غفلت قرار می گیرد. خطایی نیست اگر عقل ظاهر به انتزاع ماهیت از وجود بسنده کند، اگر چه در نفس الامر ، وجود و ماهیت عین یکدیگراند و لکن خطا آنجاست که برای این اعتبار ذهن محض به اشتباه، اصالتی در وجود قائل شویم وفراموش کنیم که اصلاً وجود و ماهیت دو اصطلاح مربوط به منطق و فلسفه هستند و در نفس الامر چیزی به اسم ماهیت و مستقل از وجود، موجود نیست.
نوع فایل : Word
تعداد صفحه : 82