دانلود حل مسائل اقتصاد مدیریت پیام نور
رشته : کارشناسی ارشد مدیریت بازگانی
توضیح : حل مسائل کتاب اقتصاد مدیریت
فصل های 1 , 2 ,3 , 4 ,5 ,6 , 7 ,8 , 9
فایل : pdf
تعداد صفحات : 52
فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات54
نقش اخلاق پیامبر اسلام در زمان خود پیامبر
یکى از شاخصه هاى پر اهمیت در پیشرفت اسلام اخلاق نیک و کلامدلاویز و پرجاذبه پیامبر اکرم (ص) با انسانها بود، این خلق نیکوتا بدان حدى بود که معروف شد سه چیز در پیشرفت اسلام نقش بهسزایى داشت:
1- اخلاق پیامبر ص
2- شمشیر و مجاهدات حضرت على (ع)
3- انفاق ثروت حضرت خدیجه (س)
در قرآن مجید، به نقش اخلاق پیامبر (ص) درپیشرفت اسلام و جذب دلها تصریح شده است، آن جا که مىخوانیم: «فبما رحمة من اللهلنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهمو استغفر لهم و شاورهم فى الامر; اى رسول ما! به خاطر لطف ورحمتى که از جانب خدا، شامل حال تو شده، با مردم مهربانگشتهاى، و اگر خشن و سنگدل بودى، مردم از دور تو پراکندهمىشدند، پس آنها را ببخش، و براى آنها طلب آمرزش کن، و درکارها با آنها مشورت فرما.»
ازاین آیه استفاده مىشود که : 1- نرمش و اخلاق نیک، یک هدیه الهى است، کسانى که نرمش ندارند،از این موهبت الهى محرومند; 2- افراد سنگدل و سختگیر نمىتوانند مردمدارى کنند، و به جذبنیروهاى انسانى بپردازند; 3- رهبرى و مدیریت صحیح با جذب و عطوفت همراه است; 4- باید دستشکستخوردگان در جنگ و گنهکاران شرمنده را گرفت وجذب کرد (با توجه به این که شان نزول آیه مذکور در موردندامت فراریان مسلمان در جنگ احد نازل شده است); 5- مشورت با مردم از خصلتهاى نیک و پیوند دهنده است که موجبانسجام مىگردد. پیامبر اسلام (ص) علاوه بر این که ارزشهاى اخلاقى را بسیار ارجمىنهاد، خود در سیره عملىاش مجسمه فضایل اخلاقى و ارزشهاى والاىانسانى بود، او در همه ابعاد زندگى با چهرهاى شادان و کلامىدلاویز با حوادث برخورد مىکرد.
به عنوان مثال، درتاریخ آمدهاست:در سال نهم هجرت هنگامى که قبیله سرکش طى بر اثر حملهقهرمانانه سپاه اسلام شکست خوردند، عدى بن حاتم که از سرشناساناین قبیله بود به شام گریخت، ولى خواهر او که «سفانه» نامداشت به اسارت سپاه اسلام درآمد.
سفانه را همراه سایر اسیران به مدینه آوردند و آنان را درنزدیک مسجد در خانهاى جاى دادند، روزى رسول خدا (ص) از آناسیران دیدن کرد، سفانه از موقعیت استفاده کرده و گفت: «یا محمد هلک الوالد و غاب الوافد فان رایت ان تخلى عنى، و لا تشمت بى احیاء العرب، فان ابى کان یفک العانى، و یحفظ الجار، و یطعمالطعام، و یفشى السلام، و یعین على نوائب الدهر;
اى محمد!پدرم (حاتم) از دنیا رفت، و نگهبان و سرپرستم (عدى) ناپدید شدو فرار کرد، اگر صلاح بدانى مرا آزاد کن، و شماتت و بدگویىقبیلههاى عربها را از من دور ساز، همانا پدرم (حاتم) بردگانرا آزاد مىساخت، از همسایگان نگهبانى مىنمود، و به مردم غذامىرسانید، و آشکارا سلام مىکرد، و در حوادث تلخ روزگار، مردمرا یارى مىنمود.»
مقدمه
امروزه اهمّیت «توسعه اقتصادی» و نقش بارز آن در بنا نهادن جامعهای آرمانی، بر هیچ کس پوشیده نیست تا آنجا که میتوان آن را از اولویتهای دنیای امروز دانست، اولویتی که بر اساس آن بسیاری از محاسبات و معادلات جهانی شکل میگیرد. جست و جو در متون اسلامی در این زمینه، نشان میدهد که اسلام در پرداختن به مسائل و مباحث مربوط به توسعه اقتصادی، از همه مذاهب و مکاتب دیگر پیشی گرفته است.
اصطلاح توسعه بصورت فراگیر پس از جنگ جهانی دوم مطرح شده است.
واژه توسعه به معنای پیشرفت و به معنای خروج از لفاف است
خروج از لفاف یعنی خروج از جوامع سنتی به جوامع صنعتی
نکات مهم در توسعه عبارتند از :
1 ) مقوله ارزشی 2) چند جانبه و چند بعدی است 3) ارتباط نزدیکی با بهبود دارد
اهداف توسعه:
1* مایک تودارو : توسعه چند بعدی است و آنرا مستلزم تغییرات اساسی در ساخت اجتماعی طرز تلقی مردم ، نهادهای مالی ، کاهش نابرابری و ریشه کن کردن فقر مطلق می داند .
2* برن اشتاین : تلاش برای ایجاد توسعه با بار ارزشی همراه است اشتیاق برای غلبه بر سوء تغذیه فقر و بیماری که از شایعترین و مهمترین دردهای بشری هستند از جمله اهداف توسعه به شمار می آید.
3* دادلی سیرز : توسعه جریانی چند بعدی تجلیل سازمان و جهت گیری متفاوت کل نظام اقتصادی ، اجتماعی عادت و عقاید مردم می داند.
4* پیتر دونالدسن : توسعه تغییرات اساسی در ساخت اجتماعی گزینش ها و نهاده ها برای تحقق کامل هدفهای جامعه می داند و ادامه توسعه با آگاهی همگانی مردم از تغییرات و مشارکت صورت می گیرد.
5* میسرا : محقق هندی بر ابعاد فرهنگی تاکید دارد
6* گونار میردال : توسعه یعنی فرآیند دور شدن از توسعه نیافتگی یعنی رهایی از چنگال فقر با برنامه ریزی بهتر به منظور توسعه
7* بروگلفید : توسعه یعنی پیشرفت به سوی اهداف رفاهی ، توسعه باید نابرابری را کاهش داد.
تعداد مشاهده:
552
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.doc
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 40
حجم فایل:245
کیلوبایت
دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم به کمک روش های نوین اختلالات خوانداری را در امیر حسین از بین ببرم بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 20
اقدام پژوهی حاضر شامل کلیه موارد مورد نیاز و فاکتورهای لازم در چارت مورد قبول آموزش و پرورش میباشد و توسط مدیر سایت طراحی گردیده است. این اقدام پژوهی کامل و شامل کلیه بخش های مورد نیاز در بخشنامه شیوه نامه معلم پژوهنده میباشد
چکیده:
اقرأ باسم ربک الذی خلق: بخوان به نام پروردگاری که تو را خلق کرده است سوره علق آیه (1)؛ خواندن از جمله وسایل مهم فهمیدن در دنیای کنونی است. فرد می تواند نتیجه ی تحقیقات و مطالعات دیگران را که مدتها به درازا کشیده است، را از طریق خواندن در مدت زمان کوتاهی فرا گیرد خوب خواندن از عوامل مهم پیشرفت و سرگرمی و لذت بردن و رفع خستگی است. امروز باید به کودکان خود خواندن را بیاموزیم تا فردا بتوانند بخوانند و یاد بگیرند. نکته مهم در امر خواندن توجه و تأکید بر امر فهمیدن می باشد نه صرفاًَ که به صورت عادت درآمده است. یکی از علل ضعف دانش آموزان در دروس، مخصوصاًَ ضعف در حل کردن مسئله های ریاضی و نفهمیدن آنها مربوط به ناتوانی آنها در روخوانی و عدم درک مطالب می باشد اغلب مشاهده می شود دانش آموزی مطلبی می خواند یا اولیای او عقیده دارند مرتب درس می خواند اما نمی فهمد یا دانش آموز دیگری با وجود این که تلاش می کند، اما در املاء نویسی مشکل دارد تمام این اشکالات بر می گردد به ضعف دانش آموز در روخوانی و آگاه نبودن او به روش مطالعه، یک معلم آگاه و علاقه مند به شغل معلمی باید ابتدا روش های مطالعه و روان خوانی را به دانش آموزان خود بیاموزد و سپس در پی برطرف کردن اشکالات در دروس دیگر باشد و این مقدور نمی باشد مگر این که خود معلم از روش های مختلف مطالعه و روان خوانی اطلاع کافی داشته باشد. در این اقدام پژوهی که هدفمان رفع اختلال در خواندن می باشد در ابتدا به جمع آوری اطلاعات می پردازیم سپس در مرحله ی تجزیه و تحلیل و تفسیر، دلایل اختلال در خواندن بیان می شود و سپس به ارائه راه و حل جهت رفع مشکل می پردازیم و درپایان در پی گردآوری اطلاعات و مشاهدات متوجه می شویم که با اجرای راه و حل انتخابی وضعیت دانش آموز بهتر خواهد شد.
مقدمه
در سال تحصیلی اخیر در آموزشگاه شهید رجائی بعنوان آموزگار مشغول به خدمت شدم. با دانش آموزی به نام امیر حسین مواجه شدم که دچار اختلال در خواندن شده بود. رفتاری از قبیل شلوغی، بی حوصلگی از خود نشان می داد و نمی توانست به خوبی بخواند. در هجی کردن کلمات مشکل داشت و در تخیل و تجسم کلمات، ذخیره سازی و بازیابی اسامی حروف اشکالات زیادی داشت همچنین نمی توانست حروف را به خوبی ترکیب کند و امیر حسین همچنین خط ناخوانا داشت و در استفاده کردن از حروف پریشان بود، حروف همخوان مثل (ب) و (پ) را جایگزین هم می کرد. برای گردآوری اطلاعات روش هایی وجود دارد؛ با توجه به موضوع پژوهش به نظر می رسید که ما مجبور باشیم از چند روش ترکیبی برای جمع آوری اطلاعات استفاده نماییم. در این پژوهش روشهای مشاهده، مشاهده مشارکتی و مصاحبه را انتخاب نمودم. برای رفع مشکل امیر حسین از والدینش خواستم ،که بیشتر به او توجه کنند و با فرزند خود در هنگام درس خواندن با ملایمت و مهربانی برخورد کنند و برای مطمئن شدن از اینکه امیر حسین هیچ گونه اختلال بینایی و شنوایی ندارد او را به دکتر ارجاع دهند و همچنین یک انگیزه مضاعف در امیر حسین ایجاد کنند تا ایشان به اهمیت و نقش درس خواندن در زندگی پی ببرد به نظر می رسد که عواملی از جمله، آموزش های نامطلوب خواندن، مشکلات ادراک شنیداری، مشکلات ادراک دیداری و مشکلات مراحل زبان می تواند دلیلی باشد بر علل اختلال در خواندن؛ اما با بررسی هایی که به عمل آمد متوجه شدم که با انگیزه می توان اختلال1در خواند امیر حسین را برطرف کرد.
بیان مسأله:
خواندن یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیر گذار در تمام مراحل زندگی می باشد و نقش بسیار مؤثری در کسب مهارت و پیشرفت تحصیلی دارد اختلال در خواندن بسیار متداول و در عین حال برای کودکانی دردآور است که این بیماری را دارند و نمی توانند دریابند که چرا خواندن برایشان دشوار است. در حالی که می دانند، به اندازه ی دوستانشان باهوش اند. کودکانی که دچار اختلال در خواندن هستند ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست دهند و این اختلال کودکان را به تهاجم و بزهکاری هدایت می کند. بعضی از افراد بر این باورند که افراد نارسا خوان به علت مشکلات تحصیلی از نظر ذهنی کند هستند، برای زدودن این باور نادرست معلمان می توانند زندگینامه افراد موفقی که در خواندن و نوشتن مشکل داشته اند را برای دانش آموزان تعریف کنند؛ اختلال در خواندن در مقطع ابتدائی یکی از دغدغه هایی است که وزارت آموزش و پرورش، مدارس، کلیه معلمان و مربیان امر تعلیم و تربیت با آن دست و پنجه نرم می کنند و سالانه دولت هزینه های زیادی به جهت تکرار پایه برای این دانش آموزان متحمل می شوند؛ در طول این چند سال سابقه تدریس در مدارس محروم استان و در طی صحبت هایی که با همکاران داشته ام متوجه شدم که سالانه دانش آموزان زیادی وجود دارد که با این مشکل مواجه هستند لذا اهمیت و ضرورت موضوع مرا به تحقیق و تفحص در این موضوع وا داشته است و در پی آن برآمده ام چگونه می توان اختلال در خواندن را امیر حسین را برطرف نمود؟
توصیف وضعیت موجود:
در سال تحصیلی 91-90 پس از انجام مراحل سازماندهی در یکی از مدارس استان مشغول به خدمت شدم این مدرسه که در مرکز روستا قرار داشت دارای زیربنایی به مساحت 350 متر مربع بود این مدرسه مختلط و یک شیفت بود و کلاس ها همیشه در شیفت صبح برگزار می شد؛ تعداد 95 دانش آموز در این مدرسه در حال تحصیل بودند. مدرسه مذکور دارای مدیریت مستقل، مربی پرورشی، تربیت بدنی و تعداد 5 آموزگار بود که امر تعلیم و تربیت را در این مدرسه بر عهده داشتند. حیاط و محیط ورزشی مدرسه خاکی و فاقد هر گونه امکانات ورزشی و آموزشی بود. تعداد اتاق های این مدرسه 9 اتاق که در پنج اتاق از این مدرسه کلاس های درس دایر بود.سرویس های بهداشتی در گوشه ای از حیاط قرار داشت که از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. از درب ورودی مدرسه که وارد می شویم در سمت چپ کلاسی بود که دانش آموزان پایه اول در آن کلاس مشغول به فعالیت و تحصیل بودند؛ با توجه به ابلاغ خود مسئولیت اداره و آموزش این کلاس را برعهده گرفتم و کار تدریس را شروع کردم. تعداد دانش آموزان این کلاس 25 نفر بود که به تفکیک 13 پسر و 12 دختر در این کلاس بودند و به صورت دوستانه هر سه نفر روی یک میز و نیمکت نشسته بودند. در ابتدا جهت آشنایی بیشتر با دانش آموزان از آنها خواستم که خود را معرفی کنند و در پایان روز اول از دانش آموزان خواستم که از والدین خود بخواهند که روز آینده به مدرسه بیایند تا نکاتی را در مورد آموزش به آنها گوشزد کنم و بیشتر با خصوصیات فرزندان آنها آشنا شوم با سوال از اولیاء متوجه شدم که همه دانش آموزان به جزء یک نفر که امیر حسین نام داشت دوره پیش دبستانی را گذرانده اند؛ امیر حسین پسری بلند قد و سبک وزن بود که موهای بور و چشمهای تیره داشت و در خانواده ای چهار نفره زندگی می کرد و در آخر کلاس می نشست دلیل نرفتن امیر حسین را به کلاس های پیش دبستانی از والدینش جویا شدم و آنها دلیل را بر بی علاقگی و بی انگیزگی این دانش آموز می دانستند و می گفتند که امیر حسین چندان علاقه ای به درس خواندن ندارد. با توجه به اینکه بقیه ی دانش آموزان تقریباًَ با مفاهیم اولیه جهت ورود به پایه ی اول آشنایی داشتند به جزء امیر حسین، در نتیجه این امر باعث شد که بیشتر ایشان را مورد توجه قرار دهم. در بعضی مواقع دانش آموزان از ایشان گله داشتند که آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دهد، موقعی که سوالی از ایشان می پرسیدم ساکت می نشست و هیچی نمی گفت که احساس می کردم لال است یک ماه از سال گذشت آموزش حروف و اعداد را شروع کردیم ولی متأسفانه امیر حسین قادر به شناسایی حروف نبود و اعداد و مفاهیم ریاضی را خیلی آهسته یاد می گرفت و در بعضی مواقع به کلی فراموش می کرد چند روزی به ایشان فرصت دادم و از شیوه های مختلف جهت آموزش استفاده کردم ولی باز هم امیر حسین قادر یادگیری و ترکیب حروف نبود و نمی توانست چیزی بخواند بر خود واجب دانستم و به این فکر افتادم تا چاره ای بیاندیشم که چگونه مشکل امیر حسین را که همان اختلال در یادگیری به خصوص که اختلال در خواندن بود برطرف کنم در همین حین برای رفع مشکل امیر حسین سوالاتی به ذهنم خطور کرد. که آیا: 1 -2 – مشکلات بینایی امیر حسین باعث اختلال در یادگیری ایشان شده است؟ 2-2- مشکلات شنوایی امیر حسین باعث اختلال در یادگیری شده است؟ 3-2- آیا بی انگیزگی امیر حسین می تواند دلیل بر عدم یادگیری باشد؟ 4-2- آیا شیوه ی آموزشی خودم باعث شده که امیر حسین نتواند مطالب را یاد بگیرد؟ 5-2- آیا نگذراندن دوره ی پیش دبستانی باعث شده که امیر حسین نسبت به بقیه ی هم کلاس های خود مفاهیم را خیلی دیرتر یاد بگیرد؟ 6-2- چه راه حل هایی برای حل این مشکل وجود دارد؟ 7-2- چه نیروها یا چه کسانی می توانند در حل مشکل کمک کنند؟ 8-2- از چه روش هایی استفاده کنم تا امیر حسین بتواند مطالب را سریعتر و بهتر یاد بگیرد؟
هدف از ارائه مطالب این فصل آن است که خواننده :
با رویکردهای مختلف به مقوله خداشناسی و پیامدهای آن توجه یابد.به نحوه خداشناسی در نهج البلاغه آگاه گردد.با موضوع خداشناسی در عینیت زندگی آشنا شود.الف) روش خداشناسی:نوع شناخت در رابطه با خداوند به شدت در زندگی آدمی تاثیر گذار است. خداشناسی، تنها امری قلبی و ذهنی نیست، بلکه انسان هرطور که خدا را بشناسد، زندگی می کند. خداوند همه چیز یک مومن است. نوع فهم اهل ایمان از خدا، در روش، رفتار و کردار آنان تاثیر می گذارد. کسانی که خدا تلقی جاهلانه و تنگ نظرانه دارد، رحمت خدا را محدود می کنند و خداوند را همواره بر کرسی غضب می نشاند به انتظار اینکه از بنده اش لغزشی پیدا شود و به عذاب ابد کشیده شود. چنان که خوارج، خدا را این گونه فرض می کردند. از نظر آنان، جز عده بسیار معدودی از بشر همه مخلد در آتش جهنم بودند. چنین اشخاصی همه مردم جهان را با دید کفر و الحاد می نگرند و دایره اسلام و مسلمانی را بسیار محدود تصور می کنند. [1] اماکسانی که از خدا تلقی عالمانه و عاشقانه دارند، رحمت او را واسع می بینند؛ خداوند را همواره در جایگاه رحمت می دانند. چون بنده ای گناه ورزد و از ساحت قرب الهی دور گردد، خدای مهربان و از سر لطف و رحمت به سوی بنده عاصی بازگردد تا بنده توفیق استغفار و توبه بیابد، و چون بنده توبه کند توبه او را بپذیرد و او را قبول نماید.
ثُمَّ تَابَ عَلَیهم لِیتُوبُوا اِنَّّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحُیمُ.[2]
پس [ خدا ] به آنان [ توفیق] توبه داد، تا توبه کنند. بی تردید خدا همان توبه پذیر مهربان است.
یعنی توبه بنده همیشه میان دو توبه از جانب خدای متعال قرار دار: یکی بازگشت خداوند مهربان به سوی بنده از سر رحمتش تا بنده را توفیق توبه دهد و دیگر، بازگشت خدای رحمان به بنده در اینکه او را بپذیرد و توبه اش را قبول نماید. البته بازگشت خدای مهربان به سوی بنده، از بازگشت بنده به سوی او بیشتر است:« اِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحُیمُ.»[3]
این گونه خداشناسی، منطق قرآن و نهج البلاغه است؛ چنان که وقتی علی(ع) برای فرزند خویش، حضرت مجتبی(ع) و همه فرزندان معنوی خویش از دعا و توبه سخن گفته و به بازگشت به خدا فراخوانده، چنین فرموده است:
شامل 48 صفحه فایل word قابل ویرایش بهمراه فایل powerpoint